Blogs
Dina
2 minuten leestijd
Blog

Docententien

1 reactie

Mijn co krijgt vandaag zijn eindbeoordeling. Hij is zo’n co die meer kennis heeft dan de rest, die harder werkt, die echt uitblinkt. We zien het allemaal: hij is gewoon beter dan gemiddeld. Na zijn beoordeling komt hij een beetje bedremmeld de cokamer in. ‘Een acht,’ zegt hij zonder enthousiasme. Er klinken ‘wauws!’ en ‘wat goeds!’. Maar ik zie het aan hem: hij ging voor een negen.

‘Je baalt hè,’ zeg ik even later als we alleen zijn. ‘Ja,’ zucht hij. ‘Ik had echt gehoopt op een negen. Hij zei dat ik heel goed was en heel hard had gewerkt, maar dat hij uit principe geen negens geeft, omdat er veel goede co’s zijn. En weet je wat ik daar nou het rottigst aan vind? Nu weet ik nog niet of ik gewoon geen negen waard was, of dat ik wel een negen waard was geweest als hij wél negens had gegeven.’ Ik zucht. Dit vind ik dus verrot aan het systeem. Dan heb je een verdomd goede co en dan krijgt die geen negen, omdat zijn beoordelaar die niet geeft ‘uit principe’. Waarom niet? Waarom verdient iemand geen negen, ‘omdat er veel goede co’s zijn’? Wees blij dat er zoveel goede, hardwerkende, getalenteerde aankomende dokters zijn. Denkt zo’n man dat het motiverend werkt om je uit de naad te werken en daar dan niet voor beloond te worden?

Waarom zou je nog je best doen als je toch een zeven of een acht krijgt, wat je ook doet? Ik hoor regelmatig geklaag over ongemotiveerde studenten; de zes is de ‘studententien’. Maar als je wél je best doet, geeft de docent toch hooguit de docententien, oftewel een acht. Ik krijg wel eens het gevoel dat je echt het geneesmiddel tegen kanker moet uitvinden of je patiënten moet uitschelden om (positief of negatief) boven het maaiveld uit te steken. Tenzij je het echt te gek maakt, blijf je een middenmoter.

Als ik ‘s avonds in bed lig, ben ik nog altijd verontwaardigd. Lieve docenten, wij coassistenten weten echt wel dat we nog maar aan het begin staan en nog veel moeten leren. We weten dat we nog lang geen specialist zijn, dat we heel hard moeten werken en dat we altijd kritisch zullen moeten blijven, dat we moeten nadenken, dat we onszelf moeten ontwikkelen, ook als we straks op jullie stoel zitten. We zien hoe jullie dat ook doen, hoe jullie bij jezelf geen genoegen nemen met middelmatig zijn en jezelf en elkaar blijven uitdagen. Het is terecht dat er niet snel een negen wordt gegeven, dat je dan echt wat in huis moet hebben. Maar waarom nooit tevreden zijn als dokter, maar wel genoegen nemen met middelmatig docentschap? Als je echt zó weinig verschil ziet tussen coassistenten dat je geen negens wíl geven, dan wordt het misschien eens tijd om ook je didactische blik wat verder te ontwikkelen. Je leidt tenslotte niet alleen de dokters, maar ook de opleiders van morgen op. En daarin mag je best streven naar bovengemiddeld zijn.

  • Dina

    Dina heeft vele omzwervingen gemaakt, maar uiteindelijk leidden alle wegen haar altijd weer naar de geneeskunde. Ze heeft het vak dat haar maar niet loslaat definitief omarmd en loopt nu coschappen. In haar blog schrijft ze over haar ervaringen en overwegingen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • dr. g.niessen

    , chirurg n.p.

    helemaal mee eens.
    afgezien van het feit dat de prestatie een 9 waard was, behoren we ook de goede studenten te stimuleren en dat doe je niet op de beschreven manier.
    het lijkt een beetje Nederlands dat we mensen niet of ternauwernood kunnen compli...menteren.
    misschien is het onbewust ook wel het creëren van een stukje afhankelijkheid of de confrontatie dat de student "nog wel wat kan leren".
    misschien is het wel confronterend voor de opleider ?
    de boodschap voor de opleider is : ben eerlijk, stimuleer je leerlingen en durf daarbij eens boven jezelf c.q. "je principes" uit te stijgen. verplaats je eens in de situatie van de leerling; hoe zou je willen dat je zoon/dochter behandeld wordt ?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.