Nieuws
Stella van Beek
4 minuten leestijd

Hackathon geeft MS-onderzoek een boost

Plaats een reactie
Joris Aben Fotografie
Joris Aben Fotografie

De eerste Europese MS Hackathon was 21 en 22 mei een feit: 150 artsen, onderzoekers, patiënten, techneuten, programmeurs, ondernemers en creatieven werkten 36 uur samen om het onderzoek naar multiple sclerose verder te helpen en het leven van MS-patiënten te vergemakkelijken.

Hackathon is een combinatie van ‘hacken’ en ‘marathon’. Hackathons ontstonden eind jaren negentig, toen softwarebedrijven bij­eenkomsten organiseerden waarin software- en websiteontwikkelaars een dag tot een week intensief programmeerden en samenwerkten aan softwareprojecten. ‘Hacken’ refereert hier dan ook niet aan cybercrime, het illegaal binnen­dringen op computer­systemen. Het houdt eerder in ‘verkennend programmeren’ oftewel op een creatieve manier de grenzen opzoeken van wat mogelijk is. Bij deze manier van samenwerken komt er veel creativiteit los, waardoor er volledig out of the box gedacht wordt.

Hackathons zijn niet alleen een slimme manier om prototypes te ontwikkelen, het is ook een snelle en slimme manier van leren. Geen wonder dus dat de hackathon steeds populairder wordt bij bedrijven. Facebook is zo’n bedrijf waar veel met hackathons gewerkt wordt. En met succes, onder andere de Facebook Chat en de ‘like button’ werden bedacht in een hackathon. Het Londense King’s College gebruikte de hackathon als educatiemiddel. In hun Global Health Hackathon leerden studenten om op basis van onderzoek doen, onderzoek toepassen en discussiëren een oplossing te bieden voor een probleem in de zorg. Hierbij benaderden de studenten verschillende problemen in global health in samenwerking met studenten van verschillende disciplines. De Global Health Hackathon werd door de studenten ervaren als een ontzettend leuke en inspirerende dag.

Creativiteit

Thomas Sanders, MS-patiënt en medeoprichter van MoveS, een stichting die mensen met evenementen inspireert om in beweging te komen voor een MS-vrije wereld, benadrukt dat de kracht van hackathons in het samen­werken ligt: ‘Dat is het mooie aan een hackathon, dat alle verschillende partijen met elkaar aan tafel zitten voor een gemeenschappelijk doel. Dat is met de MS Hackathon goed gelukt.’

Ook Wouter Bos, voorzitter van de raad van bestuur van het VU medisch centrum, ziet de meerwaarde van samenwerken. In een videoboodschap aan de deel­nemers van de MS Hackathon zegt Bos: ‘Om een ziekte als MS te begrijpen hebben we veel mensen, energie en creativiteit nodig en dat lukt echt niet met alleen artsen of alleen verpleeg­kundigen of alleen biologen. We willen juist over de muurtjes kijken die ons gescheiden houden.’

Naast de organiserende partijen VvAA, het VU medisch centrum, MoveS, PWC en IBM, werd de MS Hackathon ondersteund door kennis, kortingen, manuren, sponsor- en andere bijdragen van zo’n 22 grote en kleine organisaties, variërend van medische organisaties en trainingsbureaus tot catering- en verpakkings­bedrijven. Volgens Richard Faas, die vanuit VvAA verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het mobile­doctorsplatform en van daaruit de MS Hackathon organiseerde, is de diversiteit van de samenwerkende partijen ook een essentieel onderdeel van het succes van hackathons: ‘Mijn motto tijdens de MS Hackathon was “diversity trumps ability”. De MS Hackathon heeft werelden samengebracht van technologie, consulting, business, artsen en patiënten. Door samen te werken kun je efficiënt en snel te werk gaan. Een idee neerzetten, valideren, aanpassen en verder ontwik­kelen.’

Slimme zorg

Op de MS Hackathon werden verschillende apps ontwikkeld, die zich richten op het verzamelen van data van MS-patiënten. Het verzamelen van data is nodig om slimme zorg­toepassingen te ontwikkelen. Apps die automatisch data ver­zamelen, kunnen namelijk snel data verzamelen van chronisch zieke patiënten, ook van patiënten die niet het ziekenhuis bezoeken. Bernard Uitdehaag, neuroloog, epidemioloog, directeur van het VU medisch centrum Amsterdam en jurylid van de MS Hackathon, had eerder aan­gegeven de hulp van innovatieve toepassingen nodig te hebben voor het verzamelen van relevante data. Over de innovatieve oplossingen en apps die uit de MS Hackathon gekomen zijn, is Uitdehaag dan ook erg blij: ‘Daar kan het MS Centrum echt verder mee.’ Zo ging de tweede prijs van de MS Hackathon naar de app ‘Mijn Kwik’, waarmee MS-patiënten hun eigen vermoeidheid kunnen meten doordat de app de reactiesnelheid van je oog analyseert. De app ‘Neurokeys’ ontving de eerste prijs. Deze app is een toetsenbord dat data genereert die ge­bruikt kunnen worden om een terugval van zenuwaandoeningen te voorspellen.

Buitenwereld

De digitale en medische wereld raken elkaar niet alleen tijdens de hackathon. Innovatieve ideeën en toepassingen worden steeds meer gebruikt in de medische wereld. Zo beschrijft het rapport ‘Consumenten-eHealth’ van de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg dat patiënten door gebruik van internet niet alleen meer kennis over ziektes en aandoeningen krijgen, maar dat patiënten ook zelfmetend, zelfdiagnosticerend en zelfbehandelend worden.

De verhouding tussen arts en patiënt zal door digitale innovatie gaan veranderen. In deze verandering speelt de arts een cruciale rol, vindt Richard Faas: ‘Artsen moeten digitale toepassingen niet alleen accepteren, maar ook leren toepassen en gebruiken. Ik zie dat de nieuwe generatie artsen zich gemakkelijker in de digitale wereld beweegt, omdat deze is opgegroeid met technologie als smartphones. Zij zullen als arts ondernemender en flexibeler kunnen omgaan met nieuwe digitale ontwikkelingen en toepassingen. Om de werelden van zorg en digitalisering samen te brengen, blijft het belangrijk dat artsen de buitenwereld naar binnen halen. Hackathons zijn hier een goed voorbeeld van.’

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.