Praktijkperikelen
Marike Ooms
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Duidelijkheid: een kunst apart

Plaats een reactie

Als huisarts ken ik de meeste patiënten uit de praktijk waar ik werk redelijk goed. Ik schrijf dan ook weleens wat extra informatie in een verwijsbrief, omdat ik denk dat dit voor een specialist handig is om te weten.
Helaas wordt daar niet altijd wat mee gedaan.

Ik schrijf:
Mijnheer spreekt Albanees, matig Nederlands, onduidelijk in de anamnese wat hij wel/niet gebruikt. Blijft wisselend antwoord geven, doet dit niet bewust. Ik heb aangegeven de crèmes mee te nemen die hij gebruikt. Compliance is matig, vermoed ik, ook hier krijg ik weinig duidelijkheid. Duidelijke afspraken die niet ingewikkeld zijn werken het beste.

Het beleid van de dermatoloog: MTX-infofolder mee, lab, bel voor bespreken MTX.

De heer vertelt me dat hij zonder dat hij het wist medicatie voorgeschreven kreeg. Hij was niet gebeld en wist niet of de dokter in het ziekenhuis nog een afspraak zou maken.

Ik bel de poli: ja, de man is gebeld, maar geen contact gekregen, dus toen heeft de dokter het recept maar voorgeschreven. Er staat nog geen controleafspraak, meneer gaat gebeld worden.

De assistente heeft een aantekening gemaakt in zijn dossier. Ze gaan hem oproepen. Maar hoe doet u dat dan met de communicatie?, is nog haar vraag.

Ik bel een tolk en leg alles heel rustig uit in eenvoudige taal.

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.