Laatste nieuws
ANP
1 minuut leestijd
Nieuws

Onvrede bij patiënten over gesprek met arts

2 reacties

Veel patiënten hebben niet het gevoel dat ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het gesprek met hun arts in het ziekenhuis. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim 4600 mensen.

In totaal vier op de tien patiënten hebben geen goed gevoel over het gesprek. Patiënten geven aan dat artsen vaak wel meerdere behandelopties voorleggen, maar vijftien op de honderd patiënten voelen zich te weinig betrokken bij de uiteindelijke beslissing over hun behandeling.

Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten beginnen daarom samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’. Het doel is om artsen en patiënten nog bewuster te maken van het belang van samen beslissen over de meest geschikte behandeling.

‘Het is nog te vaak eenrichtingsverkeer in de communicatie tussen arts en patiënt. Juist de situatie van de patiënt is van belang om samen een goede beslissing te kunnen nemen’, zegt directeur Dianda Veldman van de patiëntenfederatie.

Volgens Marcel Daniëls, voorzitter Raad Kwaliteit van de Federatie Medisch Specialisten en cardioloog, moet de campagne bijdragen aan een grotere bewustwording bij artsen én patiënten. Daarbij gaat het om het besef dat de medische kennis van de arts en de persoonlijke context van de patiënt even belangrijk zijn om samen tot een goede beslissing te komen.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) geeft dinsdagmiddag samen met schrijver Bart Chabot, die ambassadeur is van de campagne, het startsein met een oproep aan alle patiënten, artsen en ziekenhuizen om mee te doen.

lees ook

Nieuws werk Schippers communicatie patiëntenfederatie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Als ik het stuk anders lees, dan is 60% wel tevreden en krijgen deze wel voldoende informatie. Het is natuurlijk een groot percentage van 40% die dat niet is. Er is een bewustzijn dat het gesprek moet plaatsvinden, volgens mij heeft een campagne om h...et belang te onderstrepen niet zo veel zin. Het geld kan m.i. beter worden besteed aan onderzoek om te achterhalen waarom die 40% het niet als goed ervaart.

  • Cornelis MA Bruijninckx

    chirurg, Rotterdam

    Dit percentage ligt te hoog. Dat zal niemand kunnen ontkennen. Ik heb de indruk dat voor opname in het ziekenhuis van een patiënt de arts in het ziekenhuis heel veel lijstjes in de computer moet afvinken en vragen beantwoorden waardoor begrijpelijker...wijs de tijd voor het gesprek met de patiënt onder druk komt te staan. Het zal niet de enige reden zijn, maar die lijstjes dragen niet bij aan relaxed functioneren van artsen. Dat is onder meer te zien op de wijze waarop deze lijstjes ingevuld worden: altijd onvolledig maar noemend durft ze helemaal blanco te laten.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.