Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd
Nieuws

Matig functionerende specialisten al vroeg aangepakt

Plaats een reactie

Het stafbestuur van het St. Elizabeth Ziekenhuis in Tilburg komt in actie zodra ‘subtiele signalen’ wijzen op mogelijk slecht functioneren van een medisch specialist.

Zo denkt het ziekenhuis de leemte te overbruggen tussen ‘IFMS’ en ‘MDMS’. Het IFMS-gesprek (Individueel Functioneren van Medisch Specialisten) is bedoeld om te evalueren, niet om over mogelijk disfunctioneren te oordelen. Dat is wel het doel van het reglement Mogelijk Disfunctioneren Medisch Specialist (MDMS), dat de meeste ziekenhuizen kennen. Een door het stafbestuur ingestelde commissie oordeelt dan over een specialist op basis van een officiële melding van mogelijk disfunctioneren.

Het St. Elisabeth Ziekenhuis kent sinds begin dit jaar een nieuwe onderdeel van het reglement MDMS. ‘Iedereen weet dat er in de wandelgangen verhalen circuleren over het functioneren van individuele specialisten’, zegt orthopedisch chirurg Jacob Caron, initiatiefnemer van het project. ‘Dat Jansen zich heeft misdragen in de klachtencommissie, dat er met Pieters niet valt samen te werken, dat patiënten niets meer met De Vries te maken willen hebben. Het stafbestuur heeft de verantwoordelijkheid om iets met die verhalen te doen.’

Nadat de melding eerst bij de melder is getoetst, gaan twee leden van het stafbestuur informeel met de betrokkene praten. ‘Iedere specialist is verantwoordelijk voor de eigen kwaliteit, is daarop aanspreekbaar en moet bereid zijn tot zelfreflectie. In zo’n informeel gesprek komt dat tot uitdrukking. We vragen wat hij van de verhalen vindt en, als dat passend is, wat hij anders kan doen. Na zes weken volgt een tweede gesprek. Als dan niets is veranderd en de verhalen blijven rondzingen, kan het reglement MDMS alsnog worden toegepast. Dat kan, hopen we, niet-optimaal functioneren van collega’s voorkomen.’ De gespreksverslagen gaan, met naam en toenaam, naar de raad van bestuur: ‘Die is uiteindelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg.’

Sinds begin dit jaar zijn drie gesprekken gevoerd, zegt Caron. ‘Die gingen goed. Meestal kent de specialist de verhalen ook. Soms kan hij uitleggen waarom hij zo handelde, soms geeft hij een andere kijk op de zaak. Een enkele keer bleek de maatschap inmiddels al in actie te zijn gekomen.’

Om de veiligheid te vergroten worden op verzoek van de medische staf ook anonieme signalen in behandeling genomen. ‘Lastig’, vindt Caron dat, omdat deze meldingen niet vooraf met een melder besproken kunnen worden. ‘We hebben ze deze eerste maanden nog niet meegemaakt.’

Joost Visser

Lees ook:


Meer informatie:


  • Meer nieuws

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.