Laatste nieuws
T. van der Molen en J.W. Snoek
1 minuut leestijd

Horken en huilebalken

Plaats een reactie

In het lezenswaardige artikel van Postma c.s. (MC 21/2006: 883) wordt nog eens onderstreept hoe belangrijk het is om in het geneeskundecurriculum aandacht te schenken aan professioneel gedrag. De clou van het verhaal is dat professioneel gedrag essentieel is voor de functie van arts. In Nijmegen wordt het professionele gedrag van de student bevorderd door vermoed onprofessioneel gedrag van studenten, de uitbijters, aan een commissie te rapporteren, hetgeen vervolgens consequenties kan hebben voor beoordeling en begeleiding. Voor de andere studenten wordt de professionele ontwikkeling overgelaten aan het ‘informele curriculum’. Wij citeren: ‘officiële docenten komen daar niet aan te pas’.



Ons inziens is dit onvoldoende. Professionele ontwikkeling is te belangrijk om te worden overgelaten aan het informele curriculum en moet wel degelijk worden opgenomen in het officiële curriculum, met inzet van goed getrainde en officiële docenten. Bovendien moet professioneel gedrag niet alleen worden uitgelegd, maar ook actief worden aangeleerd en bevorderd in de verschillende opleidingsfasen van de student. Professionele ontwikkeling moet dus een belangrijk en integraal onderdeel zijn van het medische curriculum gedurende de gehele medische opleiding, vanaf het eerste jaar tot en met de specialisatieperiode (en daarna: de ontwikkeling van professioneel gedrag is immers nooit klaar). In elke fase van de opleiding moet er aandacht voor de bevordering van professioneel gedrag zijn en bovendien moet ook elke ‘niet-officiële’ docent ervan zijn doordrongen dat zijn eigen gedrag invloed heeft op de student.



In het nieuwe curriculum in Groningen - G2010 - heeft onderwijs in professio­neel gedrag daarom een vaste plaats gekregen in alle onderwijsjaren. In de eerste drie jaren in de vorm van beroeps­voorbereiding en in de laatste drie als professionele ontwikkeling. Dit gaat een stap verder en is principieel ook beter dan achteraf de studenten die het niet redden het predicaat ‘hork’ of ‘huilebalk’ te geven.


Groningen, mei 2006



T. van der Molen, lijncoördinator Professionele Ontwikkeling curriculum G2010


J.W. Snoek, coördinator Masterfase curriculum G2010

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.