Laatste nieuws
R.A. de Groot
1 minuut leestijd

Buikpijn op afstand (2)

Plaats een reactie


Wordt het niet tijd dat we het telefonisch consult gaan afwaarderen?, vraagt

collega H. Sluzewski

zich af (MC 43/2001: 1562). Hij komt tot deze voor hem retorische vraag na lezing van een uitspraak van het tuchtcollege en bijgevoegd helder

commentaar van collega Crul en mr. Rijksen

(MC 38/2001: 1389). Afwaarderen van het telefonisch consult is een suggestie die ver afstaat van de huisartsgeneeskundige praktijk van alledag, vonden de deelnemers aan een workshop over telefoongebruik in de huisartsenpraktijk (NGSG-cursus praktijkmanagement, november 2001). Een reactie mocht niet uitblijven, vonden de cursisten.


Huisartsen voeren ongeveer 11 telefonische consulten per dag. Dat komt neer op 70.000 telefonische consulten per dag. Twaalf procent van de huisarts-patiëntcontacten gaan per telefoon, zo heeft het CBS voor ons uitgerekend. Twintig jaar geleden bedroeg dit percentage nog ongeveer zes, de helft dus.


De dagelijkse huisartsgeneeskundige praktijk geeft een duidelijk antwoord op Sluzewski’s retorisch gestelde vraag of het niet tijd wordt om het telefonisch consult af te waarderen. Die vraag is niet retorisch: het antwoord is gewoon ‘nee’. Afwaarderen van het telefonisch consult is geen optie. De telefoon is een veel gebruikt en effectief hulpmiddel in de praktijkorganisatie van een huisartsenpraktijk, ook voor het voeren van consulten met medische inhoud. Het telefonisch consult heeft zich ontwikkeld tot  een volwaardig medisch contact. Net als in een vis à vis-contact kan een achteraf verkeerde beslissing worden genomen en dat is niet verrassend. Maar op het totaal aantal telefonische consulten dat dagelijks wordt gevoerd, is het aantal klachten opvallend gering.


Met de suggestie om het telefonisch consult af te waarderen worden de 7.000 Nederlandse huisartsen op geen enkele wijze geholpen om op gepaste wijze hun dagelijkse portie werk af te handelen. Wat hen wel zou kunnen helpen, zijn tips en adviezen om het telefonisch consult op kwalitatief goed wijze te voeren. Collega Crul geeft ons alvast een heel goed advies: laten terugbellen!

Oldemarkt, december 2001



Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.