Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

De oude man en het lijstje

4 reacties

Onlangs laaide er in ons centrum weer een discussie op over hoeveel tijd er per patiënt nodig is. Altijd weer een lastig onderwerp, want iedereen die spreekuur doet weet hoe onvoorspelbaar dat kan lopen en elke zichzelf respecterende dokter wil genoeg tijd voor zijn patiënt hebben. Maar ja, tijd kost geld!

Zo zag ik patiënt H, een vriendelijke man van 92, die eerder was geweest met huidmaligniteiten. De reden van zijn bezoek was niet geheel duidelijk. Hij kwam sjokkend achter zijn rollator de spreekkamer binnen en voordat hij goed en wel zat waren er al luttele minuten voorbij. Ik vroeg wat ik voor hem kon betekenen. Waarop hij zei dat hij eerst even kwijt wilde dat hij zich altijd erg op zijn gemak voelde in ons centrum. De mensen waren vriendelijk, de sfeer was prettig en de koffie was goed. Ik bedankte hem voor zijn vriendelijke woorden. Weer enkele minuten voorbij. Hij had een lijstje gemaakt. Dat deed hij altijd, want hij had in het onderwijs gewerkt en hij weidde enkele minuten (…) uit over die goede oude tijd. O jee, dacht ik ondertussen: een lijstje voorspelt meestal niet veel goeds! Het zoeken naar het lijstje in zijn rollator nam weer wat tijd in beslag, vooral daar het uiteindelijk in zijn jaszak bleek te zitten. Vervolgens bespraken we alle punten, bekeken alle plekken, waarbij hij ook nog met veel moeite deels ontkleed moest worden, en weer aangekleed. De klok tikte ondertussen rustig door. Gelukkig kon ik hem geruststellen wat zijn klachten betrof en was behandeling niet noodzakelijk. Een controleafspraak was evenmin nodig. Op dat laatste reageerde hij ietwat teleurgesteld en liet weten dat hij het geen enkel probleem vond om terug te komen. Hij woonde alleen en een bezoek aan ons centrum was blijkbaar een aangenaam uitje. De wachtkamer was intussen al aardig volgelopen. Om ‘het leed’ wat te verzachten zei ik vervolgens dat hij altijd welkom was bij nieuwe klachten en zichtbaar opgelucht verliet hij hierna langzaam met zijn rollator de spreekkamer. Zoals duidelijk moge zijn waren we niet binnen de tijd gebleven die voor het consult in de agenda stond. Maar we hadden wel een tevreden patiënt. 

Misschien toch maar niet de tijd per consult terugbrengen met de te verwachten tsunami van grijsaards… 

Marion van Gasselt, dermatoloog, Amsterdam

Meer perikelen
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.A. Weinberg

    Specialist ouderengeneeskunde, Amersfoort

    Mooi dat de huisarts affiniteit heeft met ouderen. Nog mooier en beter is het als de samenwerking met thuiszorg en sociaal domein versterkt wordt zodat de huisarts simpel - al dan niet via Welzijn op Recept - andere disciplines kan inschakelen. Voor ...de vaak eenzame en dus kwetsbare ouderen is het cruciaal om ze preventief in hun functioneren in beeld te hebben en op wijkniveau te begeleiden. Dan kunnen bv POH filteren wanneer de huisarts ingezet moet worden. Op deze manier kan ‘‘meer tijd voor de patiënt’ ingezet worden voor de doelgroepen die dat echt nodig hebben.

    • M.W. van Gasselt

      Dermatoloog

      Interessante reactie, maar ik heb dit perikel geschreven vanuit mijn functie als dermatoloog en dus niet als huisarts…

      • E.J.A. Roodenburg-Nouwen

        Huisarts

        Kun je nagaan!
        Het klinkt alsof je houding, je woorden en het geduld deze man goed heeft gedaan. Dat zou elke dokter kunnen inzetten.
        De verwarring is wel begrijpelijk, aangezien dit plaatje in de huisartsenpraktijk geregeld meermaals per dag lang...skomt.

  • L.K. Lam

    geriater

    Met een glimlach uw stuk gelezen. Herkenbaar, maar vooral blij voor deze patiënt dat hij zo'n lieve dokter treft. :)

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.