Verbijsterd
Plaats een reactieIn twee dagen tijd overkomt twee mid-zeventigers in onze directe omgeving iets wat mij heeft verbijsterd. Een vrouw, wier moeder tijdens een status epilepticus is overleden, krijgt voor de eerste maal een gegeneraliseerd insult.
Ze brengt één nacht in het ziekenhuis door. Poliklinisch worden een slaapdeprivatie-eeg en MRI afgesproken. De uitslag zal hen telefonisch worden meegedeeld. Het verdere contact met de specialist beperkt zich tot één min of meer afgedwongen, als onplezierig ervaren telefoontje met haar echtgenoot. Totale wanhoop! Vertrouwen weg: alles wordt afgezegd.
Een sterk dementerende, vermagerende man met een maligniteit in de voorgeschiedenis die nauwelijks meer iets binnenhoudt moet voor onderzoeken naar het ziekenhuis. Ook bij hem wil de specialist het telefonisch afdoen. Het lukt de echtgenote met moeite om een consult af te dwingen. Gelukkig kan de man wel terecht bij de geriater. Telefonische consulten kunnen voor arts en patiënt gemakkelijker zijn, maar lijken mij in bepaalde situaties vooral om menselijke redenen pertinent onjuist. Behoort dit tot ‘het nieuwe normaal’?
Ignace Schretlen
voormalig huisarts, publicist
- Er zijn nog geen reacties