Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
03 april 2020 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Malloot met achterban

10 reacties

Het is dinsdagmiddag en ik ben in het verzorgingstehuis om een visite af te leggen als ik bij een andere patiënte wordt geroepen. Hoogbejaard, bekend met een cholangiocarcinoom en in de terminale fase. In enkele uren tijd is de situatie ernstig verslechterd en op basis van het binnen enkele dagen te verwachten overlijden besluit ik haar, na overleg met de familie, te sederen.

Ik plaats een naaldje en start volgens protocol de palliatieve sedatie. Ik vraag bij terugkomst op de praktijk aan mijn assistentes een verblijfskatheter te bestellen zodat de verpleging deze zo snel mogelijk bij mevrouw kan plaatsen.

‘Zo snel mogelijk’ wordt vijf uur later. De eigen apotheek heeft de leveringen van katheters uitbesteed aan een andere apotheek. Die kunnen niet leveren, want de zorgverzekering van patiënte eist dat de katheter centraal wordt besteld bij een door hen aangewezen apotheek. Na het invullen en doorfaxen van de benodigde administratieve rompslomp is het dan eindelijk zover: de katheter kan geleverd worden. Maar dan komt de vraag: met wie kunnen we het intakegesprek plannen?

Ik kan een schaterlach niet onderdrukken, een intakegesprek voor het plaatsen van een verblijfskatheter bij een gesedeerde patiënt? De indicatie op de machtiging (‘verblijfskatheter in kader van palliatieve sedatie’) leek me meer dan duidelijk. Dit kan niet anders dan een grap zijn, toch?

Maar nee, de vraag blijkt serieus te zijn. Nieuw beleid. De lach maakt plaats voor frustratie. Welke malloot heeft verzonnen dat er, naast de reeds bestaande belachelijke bureaucratische rompslomp, een intakegesprek moet plaatsvinden voorafgaand aan het afleveren van een verblijfskatheter? Erger nog, deze heer of dame heeft blijkbaar bijval gekregen van de achterban, aangezien dit nieuwe beleid doorgevoerd is.  

Moest het roer niet om?

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Gadellaa, Huisarts, Nagele 06-04-2020 16:38

    "Collega,

    Gelukkig heb ik als apotheekhoudende huisarts met een goed contract hier geen last van.
    Het is mooi dat u in de openbaarheid treedt en dit schrijnende geval in dit perikel beschrijft. Coll. Wuister merkt op dat coll. Tack heeft hier al eerder over geschreven, de minister heeft beloofd hier werk van te maken.
    Ik roep onze vereniging de LHV hier gepaste actie op te ondernemen en in in dit tijdschrift met zijn Geuzennaam te rapporteren.
    Als u dat ook doet, en Het Roer Moet OM, en de Raad van Bestuur van de Verzekeringsmaataschappij en de minister en de kamerleden met gezondheidszorg in de portefeuille: misschien dat het dan wel goed komt."

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 06-04-2020 11:13

    "@Wuister: Ja! Dat is al veel beter!"

  • Jan Wuister, huisarts, Den Haag 06-04-2020 00:03

    "@ Hofnar: Die Zêhkahs van de Zêhklêhdingen?"

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 04-04-2020 14:12

    "Ik bedenk me opeens, je moet stoïcijns idiotie met nog grotere idiotie bestrijden. Meebewegen met de wind. De volgende keer zou ik gewoon de naam van patiënt op het formulier schrijven, zonder verder iets over de toestand van patiënt te vermelden. En gewoon het "intakegesprek" laten doen door de mensen die dit bedacht hebben.

    Wel zou ik er als huisarts tijd voor uittrekken om er bij te gaan zitten. Gewoon, voor de lol. En er een video-opname van maken. Voor onderwijsdoeleinden, zogezegd. En dat laten zien aan het grote publiek in een of ander nieuwsprogramma. Eens kijken hoe lang dit beleid dan nog standhoud. "

  • GJ Bonte, Hofnar van het MC, Dalfsen 04-04-2020 14:07

    "@Wuister: Cathederbeleidsmakers... Mmm... Ik vind het geen mooie term. En het dekt ook niet helemaal de lading. Wat dacht u van CAD-zeikerds? Of is dat te plat?"

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.