Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
25 augustus 2020 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

De generalist

7 reacties

Als huisarts ben ik verantwoordelijk voor de zorg van een kleine populatie vaste en tijdelijke bewoners van een naburig verzorgingstehuis annex herstelhotel.

Eén van de vaste bewoners bezocht ik recentelijk onder meer vanwege niet goed functionerende orthopedische schoenen. Aangezien hij in aanmerking kwam voor vervanging vroeg hij een verwijzing aan mij. Voor mij een kleine moeite en daags erop overhandigde ik deze aan een van de verzorgenden met het verzoek om het te mailen naar de betreffende orthopedische schoenmaker.

Al snel daarna volgde een telefoontje: een verwijzing door een huisarts werd niet geaccepteerd door de zorgverzekeraar. De verwijzing moest worden geschreven door een specialist, bijvoorbeeld een ‘specialist’ ouderengeneeskunde. De ‘generalist’ was in deze kennelijk niet kundig genoeg? Ik vroeg de specialist ouderengeneeskunde ‘in consult’ zodat de patiënt niet onnodig lang hoefde te wachten. Uiteraard declareerde zij deze actie.

Beste zorgverzekeraar: we hadden toch afgesproken om de juiste zorg op de juiste plek te ‘houden’, toch?

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Caroline , Basisarts, Utrecht 02-10-2020 16:30

    "@Gemma Olislagers-Lemmens

    Lijkt mij dat die arts dat ook niet zal willen doen omdat hij/zij de patiënt dan zou 'behandelen' zonder deze gezien/beoordeeld te hebben. Als er dan om de één of andere reden iets misgaat kan die arts weer aansprakelijk worden gehouden etc. Lijkt me ook niet handig/gewenst."

  • Gemma Olislagers-Lemmens, Huisarts, Den Bosch 27-08-2020 00:55

    "Helaas volledig herkenbaar. Wat mij nog het meeste boeit; wat steekt hier nou achter? Kan een zorgverzekeraar ons en de patiënten allereerst eens gewoon netjes uitleggen waarom dit gaat zoals het momenteel ridicuul genoeg gaat? Misschien kunnen we dan tot een betere oplossing komen voor alle partijen?

    Indien hieraan (zeer waarschijnlijk) geen gehoor wordt gegeven, is het dan een idee dat we als artsen en collega's gewoon naar de patiënt blijven kijken en doen wat daarvoor het beste is? Dus niet domweg de patiënt helemaal laten komen en een keer niet aan die makkelijk te openen DBC denken, maar aan de hoogbejaarde patiënt voor wie dit geen doen is?? Hand in eigen boezem steken, als we die zorgverzekeraar toch niet meekrijgen! Een orthopeed zou, als de huisarts hierover niet zomaar belt, ook gewoon dit onnozele briefje even kunnen laten typen door diens secretaresse/assistente of wie dan ook, en geregeld! Kosten: beduidend minder! Maar misschien zie ik het wel verkeerd hoor...."

  • Nelie van Oosterom, huisarts, Delft 26-08-2020 11:18

    "In onze regio mag de verwijzing voor orthopedische schoenen alleen door de specialist orthopedie of revalidatie geschreven worden, Hierover de zorgverzekeraar gebeld, dat dit onnodig veel kosten en moeite zou geven bij mijn 98-jarige patiente. Echter bleven zij onwrikbaar, ook omdat de kosten uit een andere pot kwamen. Dus verwijzing gemaakt, liggend vervoer geregeld voor de patiente en uiteindelijk na een wachttijd is de patiente op consult geweest en heeft haar verwijzing voor aanpassing orthopedisch schoenen. Kosten????
    Gewoon een briefje van de huisarts voor aanpassing schoenen: kosten?
    Nou ja, verzekeringen willen blijkbaar graag betalen"

  • Ferry Böhm, huisarts, Noordwijkerhout 26-08-2020 09:39

    "En wat te denken van:
    - indicatie vergoeding pedicure mag niet door huisarts vastgesteld worden. Nee, dat moet een podotherapeut doen.
    - dieetpreparaten / bijvoeding mag niet door huisarts aangevraagd worden, hiervoor moet een diëtiste ingeschakeld worden.
    "

  • Kooistra, Spec Ouderengeneeskunde, Almere 25-08-2020 23:06

    "Nog maar enkele jaren geleden waren wij hier ook niet knap genoeg voor en moesten wij in het verpleeghuis hiervoor een revalidatiearts consulteren. Waar gaat dit naartoe. Nog effe en Jan met de pet mag het doen. Sic transit gloria Medici. "

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.