Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
06 januari 2016 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Contact niet ingebouwd

5 reacties

PRAKTIJKPERIKEL


De eerste twee weken met het informatiesysteem Epic in ons ziekenhuis zitten erop. Uiteraard ging dit gepaard met veel gezoek en gemopper waarbij de vele gele hesjes in het ziekenhuis bijna pijn deden aan de ogen. Net als aan ieder nieuw systeem zullen we ook aan dit systeem wel weer wennen. Wat mij meer zorgen baart is de verandering in werkwijze die met dit systeem zijn intrede doet in de gezondheidszorg.

Alles draait vanaf nu alleen nog maar om orders. Waar ik vroeger vaak met de patiënt meeliep naar de balie om aan de polizuster te vragen of ze er wellicht volgende week nog bij kan op mijn poliklinische verrichtingen-programma omdat ze veel klachten heeft, volstaat nu het invoeren van een elektronische order met een aantekening ‘spoed’. Zonder order zal de polizuster geen acties kunnen/mogen/willen ondernemen.

Hetzelfde geldt voor de gipskamer en mijn collega-orthopeed op de poli naast mij. Het intermenselijk contact zit helaas niet ingebouwd in dit systeem.

Mijn vrees is dat het invoeren van een order de mondelinge overdracht gaat vervangen, met alle risico’s van dien. Ik weet van die order niet of deze gelezen en behandeld wordt, het is dus afwachten of de veiligheid van de patiënt werkelijk gebaat is bij de invoering van dit nieuwe systeem.

Daarnaast vrees ik dat het eigen initiatief van de ondersteuners duidelijk gaat afnemen. Geen order = geen actie. Worstcasescenario is dat we gaan staren naar een scherm en in beweging komen als er een order-pop-up komt.

Laten we er met z’n allen voor waken dat het niet zover komt.


Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel epic
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Steven Verbeek, Bedrijfsaers, COULLONS Frankrijk 09-01-2016 00:00

    "Ach....als er op mijn dienst een lamp stuk is, moet ik via de interne website een formulier invullen. Dat er toe moet leiden dat een onderhoudsman van de hoofdvestiging moet komen (2 x 74 km). Dat doet hij natuurlijk niet daarvoor alléén dus kan een paar weken duren. En wij mogen het niet doen want geen "electrische habilitatie".
    Wat gebeurt er dus als er een bolletje moet worden verwisseld? Juist ja, ik klim op een trap en vervang het. Het lampje declareer ik niet eens want bonnetje mét BTW en weer naar de website......
    Ik gebruik het voorbeeld als we in bedrijven over ISO, "Lean" en procedures en protocollen praten.
    Het schiet door, het deshumaniseert, mensen verliezen hun autonomie en er is te weinig oog voor het primaire proces.
    En wat doen die "kwaliteitsbedrijven" met het échte rotwerk of werk met risico's? Wordt uitbesteed. Zo blijven de ongevals- en verzuimcijfers laag. "

  • R.L.M.J. Smit, oogarts, Amsterdam Nederland 09-01-2016 00:00

    "http://www.letdoctorsbedoctors.com/"

  • bezorgde sociaal geneeskundige, bezorgde sociaal geneeskundige, 09-01-2016 00:00

    "En wat als U niet meer bij Uw dossier van de vorige order kunt,
    "omdat dat niet over de order van vandaag gaat" ... en "dus niet gekoppeld kan worden" ..

    en de daaropvolgende bloemrijke discussie dat je "de verrichting niet kunt doen, omdat je niet weet wat er de vorige keer besproken - geadviseerd is,

    en dat dan een niet uitgevoerde order ook niet te factureren is"

    Wanneer komt de focus weer op zorg ipv factureren? "

  • W. van der Pol, Ziekenhuisapotheker, Delft 09-01-2016 00:00

    "Wennen zal het nooit: twee systemen naast elkaar. Het systeem dat patient heet en het systeem dat Epic oid heet. Dat laatste systeem kost tijd, tijd die ten koste gaat van het patientcontact.
    "

  • H. Kouwenberg, nucleair geneeskundige, ROTTERDAM Nederland 08-01-2016 00:00

    "Als ondersteuner weet ik: iets komt inderdaad pas onder mijn aandacht als ik een "order" of aanvraag krijg. Tenzij een poorter belt - en dat is gelukkig bij spoed nog steeds heel vaak het geval. Poorters, ik raad het van harte aan! Dat komt de diagnostiek ten goede, versnelt het proces en is nog gezellig ook!
    Maar ook onze systemen zijn geautomatiseerd: zonder geaccordeerde order, accepteert het planprogramma een onderzoek niet, en kan geen recept geprint worden voor de apotheek met als gevolg: geen radiofarmacon. En handgeschreven recepten zijn "zó 20e eeuw", en blijkbaar foutgevoelig: dat mag niet meer. Mijn bereidwillendheid en servicegerichtheid wordt dus ook in mijn eigen domein ingedamd - alles ten behoeve van controle door onzichtbare controleurs, die de veiligheid zouden moeten vergroten. Het is een wonder dat een patiënt in de jaren '90, toen dit alles nog in de kinderschoenen stond, levend het ziekenhuis wist te verlaten..."

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.