Blogs & columns
Carmen Vleggeert-Lankamp
Carmen Vleggeert-Lankamp
1 minuut leestijd
Veldwerk

Bedankkaartje

5 reacties

Op mijn bureau vind ik een bedankkaartje. De familie van mijnheer B bedankt mij voor de goede zorgen en aandacht die ik de laatste jaren aan hun vader heb besteed. Het ontroert me een beetje.

Deze man heb ik jaren geleden aan z’n listhesis geopereerd door een decompressie en schroeffixatie te verrichten. Hij kreeg een nabloeding en had dientengevolge een voetheffersparese. Hij kon er prima mee uit de voeten, maar vond het een uitstekende reden om mij op de poli te blijven bezoeken. Terloops liet hij dan vallen: ‘Jij hebt mij toen die lamme poot bezorgd, maar dat kan hoor, iedereen maakt foutjes, ik kan er wel mee leven.’ Hij is dan even vergeten dat hij zichzelf, tegen advies in, zo net voor de operatie nog had gemarineerd in de diclofenac. Maar helemaal lekker voelde ik me er toch niet over dus hij mocht van mij afspraken blijven maken. Hij vertelde dan over zijn leven, zijn vrouw en zijn omzwervingen. Hij was meestal gedeprimeerd en een tikje chagrijnig als hij binnenkwam, maar nadat ie me weer uitgebreid had bericht over een en ander en vooral over z’n voetbalcluppie ging hij toch weer goedgemutst de deur uit. Nog een kleine flirt met de secretaresse en even onderhandelen over de termijn waarop ie weer gezien zou worden, en hij vertrok weer.

Zovelen hebben niet echt een ­‘ziekte’, maar wel behoefte aan ­aandacht

Als ik weer een mededeling krijg over een patiënten­contact dat nu, joepie, ook alweer geautomatiseerd kan worden, denk ik aan hem terug. Hij wilde gewoon aandacht. En met hem zijn er zovelen die niet echt een ‘ziekte’ hebben, maar die behoefte hebben aan contact, aan aandacht. En die zitten niet te wachten op een robot of een app. Minder werknemers in de zorg, we moeten echt wel zoeken naar oplossingen, maar of het verminderen van menselijke aandacht nu de oplossing is? Ik heb ernstige twijfels.

Meer van Carmen Vleggeert-Lankamp:
Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • ex-huisarts, Zwolle

    Sorry, geen naam genoemd in mijn eerdere reactie, en ik houd er niet van anoniem te reageren: Minne Bouta, ex-huisarts Utrecht, nu wonend in Zwolle

  • ex-huisarts, Zwolle

    Als we toe willen naar meer "zinnige zorg" de kosten van onze gezondheidszorg te verminderen lijkt me dit geen goed voorbeeld hiervan. Dat je, na een medische complicatie met blijvende gevolgen, een patiënt, later cliënt, nog een paar maal terugziet,... soit, maar om de ruimte te laten om steeds weer een afspraak te maken om een babbel te komen maken, dat vind ik zeker geen zinnige zorg meer.
    Ik snap best dat zulke gesprekjes beide partijen een goed gevoel geven, maar zijn we dan niet meer bezig als maatschappelijk werkende dan als dokter? En het "consult" kan natuurlijk weer afgetikt worden bij de zorgverzekeraar(Tja, ik heb net het boek "De medische omerta" van Jim Reekers gelezen)

  • A.M.C. Simonis-Bik

    kinderarts,np, , Apeldoorn

    Een goede column en helemaal waar. Daarom is de luisterlijn zo waardevol en wordt daar veel gebruik van gemaakt.

  • J.M. Groen

    Uroloog niet praktiserend, Bennebroek

    Mooie collum. Een kleine groep patiënten, noem ze cliënten, die mij destijds bezochten voor een opbeurend verhaaltje en antwoord op hun urologische problemen. Dankbaar en zinvol zodat ze gerustgesteld verder konden. Ik noemde dat Uriatrie.

  • Kinderarts, np, Gorinchem

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.