Laatste nieuws
ANP
1 minuut leestijd
privacy

‘Patiënt heeft weinig privacy bij huisarts’

4 reacties

De privacy bij Nederlandse huisartspraktijken laat te wensen over. In de wachtkamers kunnen gesprekken tussen patiënten, artsen en doktersassistentes vaak letterlijk worden gevolgd, blijkt uit een onderzoek onder 6000 leden van de Consumentenbond.

Maar liefst zes op de tien ondervraagden luisterden mee met de gesprekken tussen patiënten en doktersassistentes. Ook konden bijna tweehonderd patiënten (3%) de gesprekken tussen de arts en andere patiënten goed verstaan.

Dat het niet best gesteld is met de privacy komt mede doordat de wachtkamer en de balie in veel huisartspraktijken in dezelfde ruimte zijn. Persoonsgegevens, klachten, medicijngebruik, diagnoses: veel privacygevoelige informatie wordt in het bijzijn van derden besproken, stelt de consumentenorganisatie.
Consumenten zijn wel zeer tevreden over hun huisarts, met een gemiddeld rapportcijfer van 8,2.

ANP

Lees ook:

Grote boetes bij schenden privacy

Meer nieuws

© Shutterstock
© Shutterstock
huisartsen privacy beroepsgeheim Consumentenbond persoonsgegevens
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.A.C.M. Maes

    huisarts, DIEREN Nederland

    Een herkenbaar probleem, waar inderdaad een prijskaartje aanhangt. Dit gaat over een (van de) huisvestingskwesties. Analoog aan dit probleem zijn problemen, gekoppeld aan andere kostenposten. Paar voorbeelden. Denk aan inzet fte praktijkassistentes b...ij problemen van triage en bereikbaarheid, denk aan de marginale inzet POH-GGZ bij al reeds gesubstitueerde GGZ, denk aan het afgekochte ondernemersrisico voor nog geen 3000 euro per praktijkhouder, denk aan beperkte vergoeding voor inzet waarneming. De LHV is op achterstand gezet door wat in april 2010 is gebeurd. Als de NZa haar systematiek bij het volgende kostenonderzoek in de 2e helft van 2016 niet drastisch verandert, zullen meer van dit soort rapporte van de Consumentenbond gaan verschijnen.

  • E.P. Wiechers

    (huis)arts np, ZWOLLE Nederland

    De oplossing volgt uit de analyse.
    1. Zorg voor een aparte wachtruimte die niet direct grenst aan de spreekkamer en de hal met ontvangstbalie.
    2. Geef de assistente een eigen ruimte waarin ze zo nodig patiënten te woord kan staan.
    3. Zorg voor een ...goede geluidsisolatie; denk aan het ‘geluidslek’ onder deuren!
    Succes met de verbouwing collegae!

  • A. van Andel

    huisarts, Renkum Nederland

    De goede beoordeling van huisartsen mag niet teniet doen dat wij ons niet aangesproken moeten voelen door de schrikbarende uitkomsten van dit onderzoek van de Consumentenbond. Privacy is een groot goed en moeten ook juist wij bewaken. Wellicht iets v...oor de LHV om centraal op te pakken?

  • Bart Bruijn

    Huisart, STREEFKERK Nederland


    Het heeft indertijd in mijn (nieuwe) praktijk een hele verbouwing gekost, alvorens dit probleem was opgelost.

    Zo'n verbouwing zou ik me nu niet meer even kunnen veroorloven. Onze financiële situatie (de z.g. 'randvoorwaarden' voor goede praktijkvo...ering) is inmiddels zo dun geworden, dat zelfs normale verbeteringen voor goede zorg in de knel komen. Ik weet zeker dat dit elders ook zo is.

    Jammer, dat er zeker bij de LHV, die met zo'n mooi nieuw aanbod huisartsenzorg is gekomen, geen enkele (neen, geen enkele) aandacht is voor die randvoorwaarden.

    Het "Aanbod huisartsenzorg" is gepresenteerd met de bijschriften dat dit is wat huisartsen aanbieden, terwijl er met geen enkel woord wordt gerept over betaling voor deze nieuwe uitbreiding van ons takenpakket. Integendeel.

    De LHV is als een makelaar die een huis 'verkoopt' door de nieuwe bewoners er alvast in te laten trekken, het eigendom over te dragen, nieuwe meubels op kosten van de ouder bewoners plaatst, verft en schildert op kosten van de oude bewoners, maar volkomen vergeet dat er ook een prijs voor dat huis moet worden betaald.

    En hier zien we nu de gevolgen. Heel goede artsen, uitstekende service, maar geen mogelijkheden meer om ook maar de meest voor de hand liggende aanpassingen te doen voor normaal goede zorg.

    En het zal erger worden, gezien de houding van onze LHV en NHG. Steeds meer nieuwe meubelen in dat huis, zonder daarvoor geld te vragen. Maar wel verwachten dat we ook de goot schoonmaken.

    Wanneer leren jullie het nu eens? Wanneer?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.