Laatste nieuws
Henk Maassen
Henk Maassen
1 minuut leestijd
Wetenschap

COPD stabieler bij zorg op aanvraag

1 reactie

Het is beter om de standaard poliklinische controle bij patiënten met COPD te vervangen door een ‘zorg op aanvraag’-systeem. COPD-patiënten maken dan zelf een poliklinische afspraak zodra ze een toename van hun klachten ervaren. Dat leidt tot minder exacerbaties, minder bezoeken aan huisarts en ziekenhuis en minder ziekenhuisopnames. Dit blijkt uit onderzoek van Farida Berkhof van Isala te Zwolle waarop ze 29 april promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Berkhof onderzocht een zogeheten on-demandsysteem, waarbij zorg op aanvraag wordt gegeven. Daarbij werd aan COPD-patiënten instructie gegeven hoe en wanneer ze zorg moesten vragen als ze toename van klachten ondervonden. Als op die manier exacerbaties tijdig worden behandeld, zo is uit eerder onderzoek bij andere aandoeningen gebleken, vermindert dat het aantal ziekenhuisopnamen en voorkomt het verslechtering van de gezondheidstoestand. Berkhof vond in een pilotstudie bij COPD-patiënten soortgelijke resultaten.

Ze bekeek ook een andere aanpak, waarbij patiënten elke twee weken werden gebeld door een gespecialiseerde longverpleegkundige die zo hun klachten volgde. Maar deze vorm van telemedicine zonder enige vorm van educatie of longrevalidatie had juist een negatief effect op de gezondheidstoestand en de zorgconsumptie. Waarschijnlijk omdat patiënten met COPD zichzelf als ‘niet-ziek’ bestempelen zolang de COPD stabiel is en ze door het frequente contact te vaak herinnerd worden aan de chronische aspecten van hun ziekte. Pas tijdens een exacerbatie vinden patiënten met COPD dat ze ‘ziek’ zijn. En dat is te laat.

Henk Maassen

Farida Berkhof, Measurement and improvement of health status in patients with COPD, proefschrift, UMCG

Dossier COPD

© iStock
© iStock
Wetenschap copd
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is sinds 1999 journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg. Hij stelt wekelijks de Media & Cultuur-pagina’s samen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Heel interessant, het is dus vooral belangrijk de patiënt goed te informeren. Geef de patiënt voorlichting over de eigen kwaal en geef hem aan welke signalen hij serieus moet nemen.
    Het stimuleren van de zelfredzaamheid en het teruggeven van de eige...n verantwoordelijkheid is dus eigenlijk cruciaal. Maar daar staat dus tegenover, goede en bruikbare informatie voor de patiënt en ook educatie vanuit de behandelaar.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.