Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Heleen Croonen
20 juli 2010 1 minuut leestijd
Wetenschap

Campagne voor griepprik

Plaats een reactie
Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock

Er is meer nodig dan alleen voorlichting om mensen die in de zorg werken een seizoensgriepprik te laten halen.

Wat wél zou helpen om de vaccinatiegraad op te schroeven, kunnen Canadese onderzoekers niet zeggen. Hun zoektocht in acht databanken levert twaalf bruikbare onderzoeken op naar de campagnes voor griepvaccinatie, maar helaas geen antwoord op de vraag welke campagne effectief is.

De geadviseerde strategieën zijn: voorlichting, betere toegang tot het vaccin, de prik verplichten door regelgeving, meten en openbaren van vaccinatiegraad en de inzet van rolmodellen, zoals leidinggevenden. In de geselecteerde onderzoeken wordt meestal voorlichting gegeven of de toegang tot het vaccin vergemakkelijkt. Deze strategieën  leiden tot slechts een kleine toename van de vaccinatiegraad, met name als de combinatie van beide maatregelen wordt toegepast. Wat de onderzoeken missen, is een goede controle van wat mensen meekrijgen van de campagnes en wat hun vaccinatiestaat is.
De pandemie van 2009 is buiten beschouwing gelaten in dit Canadese overzicht.

De vaccinatiegraad onder zorgpersoneel ligt in Canada onder de 50 procent. Uit een Cochrane-overzicht blijkt dat ouderen minder griepverschijnselen krijgen als zeker 90 procent van hun dokters, verpleegkundigen en andere verzorgers de griepprik heeft gehaald. Ook in Nederland heeft de Gezondheidsraad in 2007 geadviseerd om al het personeel in de gezondheidszorg te vaccineren.

Heleen Croonen

CMAJ 2010, doi:10.1503/cmaj.091304

Bron:


Lees ook:

  • Meer nieuws

Wetenschap
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.