Bent u beoordeeld op ZorgkaartNederland?
Plaats een reactieOp aandringen van KNMG, LHV en OMS informeert ZorgkaartNederland zorginstellingen en zorgpraktijken actief over hun online vermelding. Over hoor en wederhoor bij een negatieve beoordeling wordt nog gesproken.
Op de website ZorgkaartNederland.nl kunnen patiënten een waardering van individuele zorgverleners plaatsen. Zorginstellingen kunnen ook zichzelf daarvoor actief aanmelden bij ZorgkaartNederland. Hiermee willen patiënten-federatie NPCF en uitgever BSL patiënten keuze-informatie bieden over zorginstellingen, zorgpraktijken en zorgverleners.
De artsenfederatie ziet de meerwaarde van ZorgkaartNederland voor patiënten. Wel is het zaak dat de kwaliteit en zorgvuldigheid van de informatie wordt bewaakt. Daarom zit de KNMG samen met verschillende andere partijen in de Adviesraad van Zorgkaart-Nederland.
KNMG, LHV en OMS hebben hier twee concrete punten opgeworpen:
- informeer de zorgverlener;
- zorg voor hoor en wederhoor bij een negatief oordeel.
Informeer de zorgverlener
KNMG, LHV en OMS hebben benadrukt dat de uitgever wettelijk verplicht is zorgverleners actief te informeren over het feit dat er informatie over hen op ZorgkaartNederland staat. Dit is ook transparant richting de zorgverlener. Daarom informeren NPCF en BSL deze week ziekenhuizen hierover, met het verzoek individuele zorgverleners te melden dat zij vermeld staan op ZorgkaartNederland. Ook zorgpraktijken ontvangen een brief.
Ben ik beoordeeld?
Zorgverleners die het willen weten als er een waardering over hen op ZorgkaartNederland.nl is geplaatst, kunnen een RSS-feed instellen waarna zij automatisch een melding ontvangen. Hoe u dit doet, staat in de FAQ’s op ZorgkaartNederland.nl (scrol naar ‘voor zorgverleners’). Hier staan ook andere vragen beantwoord.
Hoor en wederhoor
Ook hebben KNMG, LHV en OMS gesteld dat een hoor- en wederhoorprocedure in geval van een negatieve beoordeling door een patiënt hoort bij een zorgvuldige procedure. Het getuigt van zorgvuldigheid om de beoordeelde arts ook diens zienswijze te vragen. Zo kan worden voorkomen dat er ongefundeerd waarderingen worden gepubliceerd, waarvan de KNMG enkele voorbeelden ontving. Over dit punt wordt nog doorgesproken in de Adviesraad.
Op de KNMG-website vindt u meer informatie. Kijk in de themadossiers: Kwaliteit en veiligheid, Patiëntenrechten en Klachten en claims.
<b>Download het Federatienieuws uit nr. 31/32 (PDF)</b>- Er zijn nog geen reacties