Klacht tegen huisarts over behandeling covid-19-patiënte
Plaats een reactieDe zoon van een aan covid-19 overleden patiënte verwijt de huisarts dat zij onvoldoende in het dossier heeft genoteerd, te laat in actie is gekomen en haar verplichtingen niet is nagekomen. Patiënte belde naar de huisarts met covid-19-klachten na een positieve zelftest.
Patiënte had toen al vier dagen covidgerelateerde klachten. De huisarts heeft patiënte geïnstrueerd om opnieuw te bellen als de situatie verslechterde. De dag daarna heeft de huisarts patiënte gebeld, nadat de zoon om een thuisvisite gevraagd had.
De huisarts zag ook toen geen reden tot nader ingrijpen. De daaropvolgende dag was de gezondheidssituatie van patiënte echter zo verslechterd dat de huisarts voor opname in het ziekenhuis heeft gezorgd. Zij heeft de zoon hierover geïnformeerd en uitgelegd dat covid-19 ineens kan verslechteren. Patiënte is later in het ziekenhuis overleden. De huisarts en haar praktijk hebben gehandeld volgens het NHG-protocol voor covid-19. Klacht ongegrond.
Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht. Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.
Meer tuchtrecht- Er zijn nog geen reacties