Inloggen
Tuchtrecht
1 minuut leestijd
Actuele uitspraak

Huisarts schond privacy patiënt

3 reacties

Klaagster heeft een telefonisch consult met beklaagde als waarnemend huisarts gehad. Na dit consult heeft klaagster een klacht bij de klachtencommissie ingediend over de huisarts vanwege een verkeerde diagnose en een onheuse bejegening.

De huisarts heeft voor zijn verweerschrift gegevens uit klaagsters dossier gebruikt. Klaagster verwijt de huisarts dat hij zijn beroepsgeheim en haar privacy heeft geschonden doordat hij zonder haar toestemming haar medisch dossier heeft ingezien en gegevens die niet relevant waren voor de klacht heeft gebruikt voor zijn verweer.

Klaagster heeft voor het gebruik van deze gegevens geen (expliciete) toestemming gegeven in de door haar ondertekende machtiging. Volgens het college heeft de huisarts daarmee de privacy van klaagster geschonden. Gelet op de aard en ernst van de gedraging en de open en transparante houding van de huisarts, volstaat het college met een waarschuwing.

RTG Zwolle, 21 mei 2021

Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.

Tuchtrecht huisartsgeneeskunde privacy
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ed Thieme

    psychiater, Amstelveen

    12-06-2021 14:24

    Wanneer je waarnemend huisarts bent, ben je op dat moment de huisarts.
    Stel dat de arts niet in het dossier had gekeken en daardoor iets had gemist of verkeerd ingeschat. Dan had dat ook een klacht opgeleverd. Misschien met slechte afloop voor de pa...tiënt.
    Een rechtbank die dit soort uitspraken doet is volgens mij de weg kwijt.
    Misschien kunnen de deskundigen van de KNMG hier iets verstandigs over zeggen. Hoe zit dat met artsen op de spoedeisende hulp? Of bij opname in een ziekenhuis of verpleeghuis.
    Als een patiënt zegt nooit eerder te zijn behandeld, en dat blijkt niet waar te zijn, kunnen wij dan een klacht indienen tegen de patiënt , of hem/haar uit behandeling ontslaan?
    Volgens mij zijn de verhoudingen een beetje zoek.

    Wanneer je waarnemend huisarts bent, ben je op dat moment de huisarts.
    Stel dat de arts niet in het dossier had gekeken en daardoor iets had gemist of verkeerd ingeschat. Dan had dat ook een klacht opgeleverd. Misschien met slechte afloop voor de patiënt.
    Een rechtbank die dit soort uitspraken doet is volgens mij de weg kwijt.
    Misschien kunnen de deskundigen van de KNMG hier iets verstandigs over zeggen. Hoe zit dat met artsen op de spoedeisende hulp? Of bij opname in een ziekenhuis of verpleeghuis.
    Als een patiënt zegt nooit eerder te zijn behandeld, en dat blijkt niet waar te zijn, kunnen wij dan een klacht indienen tegen de patiënt , of hem/haar uit behandeling ontslaan?
    Volgens mij zijn de verhoudingen een beetje zoek.

  • J.W. van Leeuwen

    Bedrijfsarts, Tynaarlo

    12-06-2021 13:42

    Ik kan mij volledig vinden in het commentaar van de collega. De juridisering van ons dossier en de beperkingen op ons eigen inzagerecht nemen bizarre vormen aan.

    Ik kan mij volledig vinden in het commentaar van de collega. De juridisering van ons dossier en de beperkingen op ons eigen inzagerecht nemen bizarre vormen aan.

  • jan keppel hesselink

    pijnarts, Bosch en Duin

    12-06-2021 11:37

    Als een patient bij een waarnemend huisarts komt, met een verzoek tot behandeling, kan die huisarts het nodig vinden om de gehele voorgeschiedenis door te nemen. De patient hoeft toch daar geen toestemming voor te geven, die toestemming is impliciet ...als een patient zich wendt tot een (waarnemend) huisarts. Los van het bizarre feit dat patienten tegenwoordig beter menen te zijn in de diagnose stelling dan de arts, en direct in de hoogste boom springen met klachten, lijkt me het totaal terecht dat deze waarnemende huisarts kennis had van het medisch dossier van de patient.
    Als de patient dan gaat klagen, en vervolgens gaat roepen dat hij het niet juist is dat de arts bij zijn verweer gegevens gebruikte uit de medische voorgeschiedenis, dan is die patient wel heel erg de kluts kwijt.
    We zijn langzamerhand geheel de weg kwijt, als dan vervolgens geschermd gaat worden met schenden van privacy, zoals het college blijkbaar meent.

    Deze totaal verwerpelijke houding ten opzichte van behandelende artsen, en dat gescherm met privacy, maakt dat ons vak steeds minder aantrekkelijk wordt. Patienten zouden ook eens opgeleid moeten worden in beleefdheid en respect voor de behandelende artsen, in plaats van meteen klachten te gaan deponeren.

    Privacy is totaal over-rated in onze maatschappij, een decadente erfenis van decennia lange acties van ethici. Het wordt tijd dat we eens minder gaan doen aan die privacy bescherming. Privacy argumenten worden totaal misbruikt tegenwoordig en vormen het zand in de raderen van de geneeskunde. Die draaien daardoor steeds langzamer. En uiteindelijk zal het systeem knarsend tot stilstand komen. Dan zal privacy in eens de juiste plaats krijgen, als een voetnoot en niet een hoofdmoot!

    Als een patient bij een waarnemend huisarts komt, met een verzoek tot behandeling, kan die huisarts het nodig vinden om de gehele voorgeschiedenis door te nemen. De patient hoeft toch daar geen toestemming voor te geven, die toestemming is impliciet als een patient zich wendt tot een (waarnemend) huisarts. Los van het bizarre feit dat patienten tegenwoordig beter menen te zijn in de diagnose stelling dan de arts, en direct in de hoogste boom springen met klachten, lijkt me het totaal terecht dat deze waarnemende huisarts kennis had van het medisch dossier van de patient.
    Als de patient dan gaat klagen, en vervolgens gaat roepen dat hij het niet juist is dat de arts bij zijn verweer gegevens gebruikte uit de medische voorgeschiedenis, dan is die patient wel heel erg de kluts kwijt.
    We zijn langzamerhand geheel de weg kwijt, als dan vervolgens geschermd gaat worden met schenden van privacy, zoals het college blijkbaar meent.

    Deze totaal verwerpelijke houding ten opzichte van behandelende artsen, en dat gescherm met privacy, maakt dat ons vak steeds minder aantrekkelijk wordt. Patienten zouden ook eens opgeleid moeten worden in beleefdheid en respect voor de behandelende artsen, in plaats van meteen klachten te gaan deponeren.

    Privacy is totaal over-rated in onze maatschappij, een decadente erfenis van decennia lange acties van ethici. Het wordt tijd dat we eens minder gaan doen aan die privacy bescherming. Privacy argumenten worden totaal misbruikt tegenwoordig en vormen het zand in de raderen van de geneeskunde. Die draaien daardoor steeds langzamer. En uiteindelijk zal het systeem knarsend tot stilstand komen. Dan zal privacy in eens de juiste plaats krijgen, als een voetnoot en niet een hoofdmoot!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.