Inloggen
Tuchtrecht
1 minuut leestijd
Actuele uitspraak

Huisarts hoefde niet te vragen naar anticonceptie

12 reacties

Klaagster werd door beklaagde (huisarts) gezien met een branderige, rode huiduitslag. Omdat de klachten wezen op een allergische reactie, heeft de huisarts gevraagd of er veranderingen waren in dieet of gebruik van producten als make-up, en cetirizine voorgeschreven.

Toen de klachten verergerden, heeft de huisarts een allergietest geadviseerd. Deze gaf geen uitsluitsel; daarop is klaagster verwezen naar een dermatoloog. Zij heeft toen aan de huisartsenpraktijk doorgegeven dat zij van de apotheek een andere anticonceptiepil had gekregen en dat daarna de huiduitslag begonnen was.

Klaagster verwijt de huisarts dat hij op de hoogte had moeten zijn van de wijziging in anticonceptie vanwege leveringsproblemen. Als hij hier meteen naar had gevraagd, had klaagster geen onnodige kosten hoeven maken voor de allergietest. Volgens college kan dit de huisarts niet verweten worden. Gezien de aanhoudende klachten, was een verwijzing voor een allergietest een logische en adequate vervolgstap. De klacht wordt ongegrond verklaard.

RTG Zwolle, 11 mei 2020

Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.

anticonceptie Actuele uitspraken tuchtcolleges
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Yvonne Hogewoning

    huisarts, Dordrecht

    10-06-2020 18:36

    Nog een nareactie op Wessel, ja inderdaad mediation via de klachten/geschillencommissie.
    Verschijnen voor het tuchtcollega is emotioneel zeer ingrijpend.
    De bedoeling, ooit, van het tuchtcollege was om het handelen van medici transparant te toetse...n als zij afweken van het gangbare handelen en als er duidelijk schade was geleden door de patient.
    (gebrek aan) communicatie, gebrek aan begrip/kennis en financieele motieven zijn vaak de oorzaak van de wens om een klacht in te dienen. Dat dient eerst besproken te worden!

    Nog een nareactie op Wessel, ja inderdaad mediation via de klachten/geschillencommissie.
    Verschijnen voor het tuchtcollega is emotioneel zeer ingrijpend.
    De bedoeling, ooit, van het tuchtcollege was om het handelen van medici transparant te toetsen als zij afweken van het gangbare handelen en als er duidelijk schade was geleden door de patient.
    (gebrek aan) communicatie, gebrek aan begrip/kennis en financieele motieven zijn vaak de oorzaak van de wens om een klacht in te dienen. Dat dient eerst besproken te worden!

  • Yvonne Hogewoning

    huisarts, Dordrecht

    10-06-2020 18:26

    Tja, zelf ook zo'n soort klacht meegemaakt, ingediend door een mevrouw die mij van alles verweet(ondeugdelijk IUD, allerlei lichamelijke klachten en uiteraard materiele schade) omdat het niet lukte het koper IUD te verwijderen (na 7 jaar in situ en a...fbreken van de draadjes). Ik verwees haar naar de gynaecoloog, daar lukte verwijderen ook niet dus werd verwijderen onder een roesje voorgesteld.
    Detail: patiente leed aan schizofrenie met paranoide ideeen en slikte op advies van een alternatief arts haar medicatie niet meer.....
    Ik moest me verdedigen bij de regionale tuchtcommissie en een jaar later , mevrouw tekende beroep aan, voor de landelijke tuchtcommissie.
    Het kostte veel tijd ( stukken in 5 voud....., dag weg uit de praktijk) maar vooral veel emoties en onbegrip dat dit zo gaat , je kunt als patient dus zo de geschillencommissie passeren....
    Wat een verspilling van energie en tijd en geld en waarom? Wie is hier nu beter van geworden?
    Dus collega die het eerste commentaar gaf, waar is de scheidslijn?
    Eerst een gesprek met de geschillencommisie /klachtenregeling en daarna kijken wat het doel is van de klacht en hoe zinvol tussenkomst van de tuchtraad is.
    In het geval van de casus waarop ik reageer:
    Veel patienten claimen van alles doordat ze niet altijd medicatie van hetzelfde merk krijgen. Is dat het probleem van de huisarts? Noteer ik als huisarts ieder vervanginmg/ander merk in mijn EPD? Nou nee.
    En had deze mevrouw die assertief genoeg is om een klacht in te dienen (geld...)niet zelf nogmaals kunnen aandragen dat ze een ander merk pil had gekregen?
    En is het onze verantwoordelijkheid als een patient moeite heeft met het eigen risico dat eerst opgemaakt moet worden?
    Deze actie heeft een veelvoud gekost.....en wie betaalt dit?

    Tja, zelf ook zo'n soort klacht meegemaakt, ingediend door een mevrouw die mij van alles verweet(ondeugdelijk IUD, allerlei lichamelijke klachten en uiteraard materiele schade) omdat het niet lukte het koper IUD te verwijderen (na 7 jaar in situ en afbreken van de draadjes). Ik verwees haar naar de gynaecoloog, daar lukte verwijderen ook niet dus werd verwijderen onder een roesje voorgesteld.
    Detail: patiente leed aan schizofrenie met paranoide ideeen en slikte op advies van een alternatief arts haar medicatie niet meer.....
    Ik moest me verdedigen bij de regionale tuchtcommissie en een jaar later , mevrouw tekende beroep aan, voor de landelijke tuchtcommissie.
    Het kostte veel tijd ( stukken in 5 voud....., dag weg uit de praktijk) maar vooral veel emoties en onbegrip dat dit zo gaat , je kunt als patient dus zo de geschillencommissie passeren....
    Wat een verspilling van energie en tijd en geld en waarom? Wie is hier nu beter van geworden?
    Dus collega die het eerste commentaar gaf, waar is de scheidslijn?
    Eerst een gesprek met de geschillencommisie /klachtenregeling en daarna kijken wat het doel is van de klacht en hoe zinvol tussenkomst van de tuchtraad is.
    In het geval van de casus waarop ik reageer:
    Veel patienten claimen van alles doordat ze niet altijd medicatie van hetzelfde merk krijgen. Is dat het probleem van de huisarts? Noteer ik als huisarts ieder vervanginmg/ander merk in mijn EPD? Nou nee.
    En had deze mevrouw die assertief genoeg is om een klacht in te dienen (geld...)niet zelf nogmaals kunnen aandragen dat ze een ander merk pil had gekregen?
    En is het onze verantwoordelijkheid als een patient moeite heeft met het eigen risico dat eerst opgemaakt moet worden?
    Deze actie heeft een veelvoud gekost.....en wie betaalt dit?

  • Wessel Vochteloo

    huisarts, Hoogezand

    10-06-2020 17:17

    Tja, vanuit het standpunt van de huisarts wordt je niet vrolijk van het lezen van het verslag van het tuchtcollege. De collega heeft ongetwijfeld lange tijd in de stress gezeten. Veel reacties onder het artikel reageren op de futiliteit waar de klage...r over valt, het zou niet moeten mogen.
    Maar toch collegae, wanneer mag klagen dan wel? Waar ligt de grens, wie bepaalt die grens, wanneer is het einde zoek? Alleen maar klagen als je een terechte klacht hebt? Als er doden zijn gevallen, of als en een komma verkeerd op het recept staat? Ik zou niet weten waar de scheidslijn te leggen. Je zou ook kunnen beargumenteren dat het tuchtcollege uitstekend heeft gefunctioneerd, want de collega is in het gelijk gesteld en uiteraard geen sanctie opgelegd. Dat dit een juridische procedure heeft gekost is zeer tragisch, maar welke instrumenten heeft het tuchtcollege in handen om dit op een andere wijze op te lossen? Als we met zijn allen dit verspilde energie vinden, wat zijn dan alternatieven? Verplichte mediation vooraf? Met lekker vanuit de onderbuik schieten op het tuchtcollege dat het allemaal maar belachelijk is, schieten we niet veel op.

    Tja, vanuit het standpunt van de huisarts wordt je niet vrolijk van het lezen van het verslag van het tuchtcollege. De collega heeft ongetwijfeld lange tijd in de stress gezeten. Veel reacties onder het artikel reageren op de futiliteit waar de klager over valt, het zou niet moeten mogen.
    Maar toch collegae, wanneer mag klagen dan wel? Waar ligt de grens, wie bepaalt die grens, wanneer is het einde zoek? Alleen maar klagen als je een terechte klacht hebt? Als er doden zijn gevallen, of als en een komma verkeerd op het recept staat? Ik zou niet weten waar de scheidslijn te leggen. Je zou ook kunnen beargumenteren dat het tuchtcollege uitstekend heeft gefunctioneerd, want de collega is in het gelijk gesteld en uiteraard geen sanctie opgelegd. Dat dit een juridische procedure heeft gekost is zeer tragisch, maar welke instrumenten heeft het tuchtcollege in handen om dit op een andere wijze op te lossen? Als we met zijn allen dit verspilde energie vinden, wat zijn dan alternatieven? Verplichte mediation vooraf? Met lekker vanuit de onderbuik schieten op het tuchtcollege dat het allemaal maar belachelijk is, schieten we niet veel op.

  • Els van Veen

    huisarts, Dalfsen

    09-06-2020 11:30

    Waarom is deze klacht in behandeling genomen?!
    Het tuchtcollege had 'niet ontvankelijk' moeten communiceren naar klaagster. Zo'n kulklacht in behandeling nemen is een verkeerd signaal. Huisartsen worden meer en meer een schietschijf.

    Waarom is deze klacht in behandeling genomen?!
    Het tuchtcollege had 'niet ontvankelijk' moeten communiceren naar klaagster. Zo'n kulklacht in behandeling nemen is een verkeerd signaal. Huisartsen worden meer en meer een schietschijf.

  • Nicolette van de Ven

    huisarts , Tweede Exloërmond

    09-06-2020 00:21

    Inderdaad diep triest dat zo’n onzin-klacht serieus behandeld wordt bij het tuchtcollege en dat de huisarts en advocaat daar tijd en energie in moeten steken. Eigenlijk schandalig. Ik vind het al best veel actie van deze huisarts voor dit kwaaltje! E...en betere huisarts zal ze niet vinden denk ik zo.... En het tuchtcollege mag toch ook wel grenzen stellen in deze. Het einde is zoek als dergelijke klachten normaal gevonden en geaccepteerd worden en het leven van de betreffende arts wordt onnodig zuur gemaakt. Het lijkt me redelijk dat deze arts op zijn/haar beurt een schadevergoeding kan eisen voor de verloren tijd en het ongerief.

    Inderdaad diep triest dat zo’n onzin-klacht serieus behandeld wordt bij het tuchtcollege en dat de huisarts en advocaat daar tijd en energie in moeten steken. Eigenlijk schandalig. Ik vind het al best veel actie van deze huisarts voor dit kwaaltje! Een betere huisarts zal ze niet vinden denk ik zo.... En het tuchtcollege mag toch ook wel grenzen stellen in deze. Het einde is zoek als dergelijke klachten normaal gevonden en geaccepteerd worden en het leven van de betreffende arts wordt onnodig zuur gemaakt. Het lijkt me redelijk dat deze arts op zijn/haar beurt een schadevergoeding kan eisen voor de verloren tijd en het ongerief.

  • Nicolette van de Ven

    huisarts , Tweede Exloërmond

    09-06-2020 00:20

    Inderdaad diep triest dat zo’n onzin-klacht serieus behandeld wordt bij het tuchtcollege en dat de huisarts en advocaat daar tijd en energie in moeten steken. Eigenlijk schandalig. Ik vind het al best veel actie van deze huisarts voor dit kwaaltje! E...en betere huisarts zal ze niet vinden denk ik zo.... En het tuchtcollege mag toch ook wel grenzen stellen in deze. Het einde is zoek als dergelijke klachten normaal gevonden en geaccepteerd worden en het leven van de betreffende arts wordt onnodig zuur gemaakt. Het lijkt me redelijk dat deze arts op zijn/haar beurt een schadevergoeding kan eisen voor de verloren tijd en het ongerief.

    Inderdaad diep triest dat zo’n onzin-klacht serieus behandeld wordt bij het tuchtcollege en dat de huisarts en advocaat daar tijd en energie in moeten steken. Eigenlijk schandalig. Ik vind het al best veel actie van deze huisarts voor dit kwaaltje! Een betere huisarts zal ze niet vinden denk ik zo.... En het tuchtcollege mag toch ook wel grenzen stellen in deze. Het einde is zoek als dergelijke klachten normaal gevonden en geaccepteerd worden en het leven van de betreffende arts wordt onnodig zuur gemaakt. Het lijkt me redelijk dat deze arts op zijn/haar beurt een schadevergoeding kan eisen voor de verloren tijd en het ongerief.

  • Gemma Olislagers-Lemmens

    Huisarts, Den Bosch

    08-06-2020 22:55

    Als je als huisarts voor zóiets kleins al een officiële klacht (die niemand kennelijk uit het hoofd van deze patiënte heeft weten te praten) krijgt, schiet het tuchtrecht dan niet volledig zijn doel voorbij en is dit geklaag dan niet veel te laagdrem...pelig geworden? Of zie ik dit nu verkeerd? Als huisarts kun je zo je werk gewoonweg niet meer doen... dit soort vragen krijgen we, afhankelijk van de tijd van het jaar, dagelijks meerdere malen: op het spreekuur, via de mail, telefonisch, via de assistente of en passant tussendoor....

    Als je als huisarts voor zóiets kleins al een officiële klacht (die niemand kennelijk uit het hoofd van deze patiënte heeft weten te praten) krijgt, schiet het tuchtrecht dan niet volledig zijn doel voorbij en is dit geklaag dan niet veel te laagdrempelig geworden? Of zie ik dit nu verkeerd? Als huisarts kun je zo je werk gewoonweg niet meer doen... dit soort vragen krijgen we, afhankelijk van de tijd van het jaar, dagelijks meerdere malen: op het spreekuur, via de mail, telefonisch, via de assistente of en passant tussendoor....

  • Gemma Olislagers-Lemmens

    Huisarts, Den Bosch

    08-06-2020 22:51

    Hoe dan? En hoe komt dit soort onzin bij het tuchtcollege terecht überhaupt? Sprakeloos.... het kan dus nóg onnozeler. Zo zonde van eenieder zijn of haar tijd. Waar houdt dit op, vraag ik me dan inmiddels af. Wat beweegt zo'n patiënte (en het tuchtco...llege) hiertoe?

    Hoe dan? En hoe komt dit soort onzin bij het tuchtcollege terecht überhaupt? Sprakeloos.... het kan dus nóg onnozeler. Zo zonde van eenieder zijn of haar tijd. Waar houdt dit op, vraag ik me dan inmiddels af. Wat beweegt zo'n patiënte (en het tuchtcollege) hiertoe?

  • FJ

    KNO arts, Hilversum

    08-06-2020 20:04

    Ik ben benieuwd of deze patiënt toe stemming heeft gegeven voor het delen van haar AMO via het LSP.
    Zo niet, dan had ze kunnen weten dat de arts hier geen inzage in heeft.
    Dit had onnodige tijd en kosten gescheeld van een tucht recht procedure. Di...e lijken me dan ook terecht te verhalen op deze onnozele patiënt.

    Ik ben benieuwd of deze patiënt toe stemming heeft gegeven voor het delen van haar AMO via het LSP.
    Zo niet, dan had ze kunnen weten dat de arts hier geen inzage in heeft.
    Dit had onnodige tijd en kosten gescheeld van een tucht recht procedure. Die lijken me dan ook terecht te verhalen op deze onnozele patiënt.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    08-06-2020 19:04

    @Verbeek: Inderdaad... Het tuchtcollega verandert steeds meer in een "zucht"college...

    @Verbeek: Inderdaad... Het tuchtcollega verandert steeds meer in een "zucht"college...

  • Hamna

    Student geneeskunde , Waddinxveen

    08-06-2020 19:00

    Mw. had dit ook zelf kunnen aangeven toen zij bij de huisarts was. Je kunt toch niet verwachten dat een arts voor alles verantwoordelijk is. Men legt vaak de schuld bij iedereen behalve zich zelf.

    Mw. had dit ook zelf kunnen aangeven toen zij bij de huisarts was. Je kunt toch niet verwachten dat een arts voor alles verantwoordelijk is. Men legt vaak de schuld bij iedereen behalve zich zelf.

  • Steven J.A. Verbeek

    Bedrijfsarts, Coullons, Frankrijk

    08-06-2020 18:48

    En voor zoiets moet het Tuchtcollege worden ingeschakeld? Omdat mevrouw vond dat ze teveel geld had moeten betalen voor een test?
    Wat een triestigheid.

    En voor zoiets moet het Tuchtcollege worden ingeschakeld? Omdat mevrouw vond dat ze teveel geld had moeten betalen voor een test?
    Wat een triestigheid.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.