Shortlist Communicatieprijs Medisch Contact bekend
Plaats een reactieVoor alweer de achtste keer keren de Stichting Voorlichting Patiënten (SVP) en Medisch Contact de tweejaarlijkse communicatieprijs uit aan een zorgverlener die of een initiatief dat de communicatie met de patiënt aantoonbaar heeft weten te verbeteren op een manier waar anderen van kunnen leren.
Uit 28 verschillende aanmeldingen zijn de volgende vijf kandidaten geselecteerd voor de shortlist:
Allomedics
AlloMedics, opgericht door huisarts Abeba Mulugheta, is een platform dat ondersteuning biedt aan huisartsen die vastlopen in de zorg voor patiënten met een taal- of cultuurbarrière. Zo’n patiënt wordt gekoppeld aan een huisarts die dezelfde taal spreekt en met wie een beeldbelconsult kan worden gevoerd. Op dit moment worden meer dan honderd huisartsen ondersteund, meer dan 110 huisartsen zijn aangesloten en AlloMedics levert steun in 47 verschillende talen.
Twijfeltelefoon
De Twijfeltelefoon startte in 2021 als contactpunt voor vragen over covidvaccinaties. In de eerste maanden na start raakte de teller aan de 25 duizend belletjes. Inmiddels is de Twijfeltelefoon uitgebreid tot een laagdrempelig informatieplatform over preventievraagstukken zoals de HPV-vaccinatie, bevolkingsonderzoek darmkanker en de griep- en pneumokokkenvaccinatie. Het heeft als doel om de gezondsheidskloof te verkleinen door laagdrempelige informatie te bieden.
Stichting Olijf: Ervaringsdeskundige in de gynaeco-oncologie
Een observerende ervaringsdeskundige ex-patiënte vanuit stichting Olijf is aanwezig bij gesprekken tussen gynaecoloog-oncoloog en patiënte en geeft terugkoppeling aan beiden. Het is een initiatief van Annemijn Aarts, gynaecoloog-oncoloog in het AMC, waarmee de arts-patiëntcommunicatie wordt verbeterd en er meer aandacht is voor de persoonlijke zorgen en behoeften van de patiënt.
Medifoor
Medifoor.nl is een samenwerkingsproject van artsen, patiënten, kunstenaars en communicatiedeskundigen. Het is een onlineplatform met een breed scala aan verhalende illustraties van medische metaforen (mediforen) die gebruikt kunnen worden in de communicatie tussen zorgverleners en patiënten. Het platform is bedacht door kinderarts-infectioloog Charlie Obihara die dit baseerde op de Afrikaanse cultuur waarin verhalen veelal beeldend verteld worden.
Kind Bij de Dokter
Het platform Kind Bij de Dokter is een in 2022 opgericht platform met betrouwbare en toegankelijke informatie over de kindergeneeskunde. Het is samengesteld door medische experts, kinderen, ouders en patiëntenverenigingen. Door middel van podcasts en folders op jeugdjournaalniveau met een combinatie van medische informatie en ervaringsverhalen, wordt op creatieve wijze voorzien in informatiebehoefte van kinderen en ouders.
Een jury met als voorzitter René Héman zal uit deze shortlist drie finalisten kiezen die hun initiatief zullen presenteren tijdens het event ‘Taal in de geneeskunde’ op 27 juni in De Doelen te Rotterdam. De eerste prijs bestaat uit een fraai kunstwerk, een geldbedrag van 2000 euro én natuurlijk media-aandacht. De tweede- en derdeprijswinnaars ontvangen respectievelijk 1000 en 500 euro.
Lees ook- Er zijn nog geen reacties