Leerzame nachten
Plaats een reactieInhoudelijk ben ik het geheel eens met wat Halma stelt in zijn artikel Leerzame nachten (MC 34/2005: 1362). Tijdens nachtdiensten kunnen studenten waardevolle leerervaringen opdoen. Maar hoe zit het met de begeleiding? Waar kan de student zijn vragen kwijt en met wie kan hij de discussie aangaan? Halma geeft een paar sneren naar onderwijskundigen. Volgens hem is vanuit modern onderwijskundig oogpunt de nachtdienst een archaïsche rest van een achterhaald curriculum, patroonherkenning een middeleeuwse manier van geneeskunde bedrijven en is er geen verschil tussen dag en nacht.
Onderwijskundigen oordelen niet over dergelijke vraagstukken, maar brengen in kaart welke bekwaamheden de arts voor welke zorgsituatie nodig heeft. Met behulp van die analyse worden leersituaties ontworpen en (vaardigheids)toetsen ontwikkeld, waarin de student moet laten zien wat hij kan. Bij deze toetsen is de bekwaamheid en aanwezigheid van een opleider van groot belang.
Utrecht, augustus 2005
Arno van Rooijen, beleidsmedewerker opleidingen & artsenloopbaan KNMG
- Er zijn nog geen reacties