Laatste nieuws
Tjeu Klaassen
5 minuten leestijd
opinie

Laat het herhaalrecept bij de medisch specialist

Overdracht aan huisarts vergroot de foutgevoeligheid

15 reacties
Getty Images
Getty Images

De gewoonte van specialisten om herhaalreceptuur bij de huisarts onder te brengen, zorgt voor veel ruis en onduidelijkheid. In Oirsbeek hebben de huisartsen daarom afgesproken dat de specialist dit blijft verzorgen. En dat werkt goed.

Medicatiefouten kunnen problemen veroor­zaken, en in ­ernstige gevallen leiden tot ziekenhuisopnames of zelfs overlijden. Landelijk zijn er verschillende acties onder­nomen om het aantal medicatiefouten terug te dringen, bijvoorbeeld door tussen instanties communicerende ICT-systemen.

Opvallend is echter dat er in dit kader zo weinig aandacht is voor de vraag welke arts verantwoordelijk is voor het uitschrijven van herhaalreceptuur. In 2010 is er jurisprudentie verschenen rondom de tuchtzaak ‘Andermans recepten’. In die zaak (RTG Groningen G2010/29) schrijft een huisarts op advies van de psychiater medicatie voor aan een patiënt en continueert deze. De conclusie in deze zaak is dat een arts die op advies van een specialist een geneesmiddel voorschrijft en dit continueert, de behandeling overneemt, inclusief de verantwoordelijkheid hiervoor. Hij dient dus ook de daarbij noodzakelijke controles uit te voeren en kan daarop worden aangesproken.

Wij vinden dat die verantwoordelijkheid niet hoort te liggen bij de huisarts, maar bij de behandelend arts van de aandoening waar de patiënt aan lijdt. Naast het feit dat artsen die recepten van collega’s herhalen de volledige (juridische) verantwoordelijkheid op zich nemen, is er sprake van een grotere foutgevoeligheid. De vaak genoemde argumenten voor deze constructie, zijn deels onjuist en wegen voor het overige niet op tegen de nadelen.

Foutgevoeligheid

Als zowel de behandelend arts als de huisarts dezelfde medicatie herhaalt, zorgt dit voor foutgevoeligheid. Bij een wijziging in voorschrijf­beleid geeft de specialist dit niet altijd meteen door aan de huisarts. Het komt regelmatig voor dat de patiënt de huisarts verzoekt om een herhaalrecept van een middel dat inmiddels gestopt of aangepast is. De assistente die het herhaal­recept van de patiënt aanneemt, controleert niet standaard de specialistenbrief. De huisarts doet dit evenmin bij het autoriseren van de recepten. Bekende voorbeelden hiervan zijn het onterecht voortzetten van een duotherapie trombocyten­aggregatieremmers na een herseninfarct, het voortzetten van kortdurend opioïdengebruik na een prothese of het niet doorvoeren van aanpassingen in bloeddrukmedicatie. Dergelijke fouten worden voorkomen door de regie van herhaal­receptuur aan de behandelend specialist te laten. Zodra een patiënt is uitbehandeld en wordt terugverwezen naar de huisarts, gaat dit gepaard met een ontslagbrief waarin de eventuele medicatie en het behandelplan worden besproken. Hierna kan de huisarts de regie en verantwoordelijkheid op zich nemen.

Bezwaar

Zowel huisartsen, tweedelijnsspecialisten als patiënten noemen meestal als bezwaar tegen het voortzetten van de herhaalreceptuur door de behandelend arts, dat er onvoldoende telefonische bezetting bij de specialist is of dat deze telefonisch niet zo makkelijk te bereiken is als de huisarts. Dit probleem is opgelost als de behandelend specialist de herhaalreceptuur bij elke afspraak continueert tot aan de volgende afspraak. Hiervoor bestaan mogelijkheden zoals een jaarrecept bijvoorbeeld. Op deze manier hoeft de patiënt niet tussendoor te bellen voor herhaalreceptuur, noch bij de specialist noch bij de huisarts, en kan hij zich direct melden bij de apotheek.

Een ander veelgenoemd bezwaar is dat de ­patiënt niet weet welk middel bij welke behandelend specialist thuishoort. Dit bezwaar valt onder de ‘selffulfilling prophecy’. Aangezien huisartsen de recepten herhalen, is er voor de patiënt maar één arts die de medicatie herhaalt. We zouden de patiënt juist meer regie en kennis kunnen geven betreffende hun aandoening en de daarbij behorende geneesmiddelen door de herhaalreceptuur te laten uitschrijven door de behandelend arts. Patiënten die voorbehouden middelen zoals methotrexaat of cytostatica gebruiken, hebben over het algemeen geen moeite om de specialist aan te wijzen waar ze zich voor de betreffende middelen moeten ­melden.

De assistente controleert niet standaard de specialistenbrief en de huisarts doet dit evenmin

De apotheker

Een probleem dat verder bijdraagt aan verwarring rondom verantwoordelijkheden bij het voorschrijven van herhaalreceptuur, is het feit dat de apotheker hiervoor verwijst naar de ­huisarts. Dit probleem wordt mede veroorzaakt doordat de apotheker niet standaard op de hoogte wordt gesteld bij wijziging van hoofd­behandelaarschap en het de gewoonte is dat de herhaalreceptuur door de huisarts wordt uitgeschreven. Daarnaast is de huisarts laagdrempelig bereikbaar en bekend voor de apotheker. Een specialist in het ziekenhuis is ook voor de apotheker moeilijk bereikbaar. Een oplossing voor dit probleem is het informeren van de apotheker zodra de verantwoordelijkheid voor de behandeling wijzigt, zoals dit ook gebeurt bij het zogenaamde stoprecept. Een probleem waar vooralsnog geen oplossing voor bestaat is de baxterrol, aangezien het technisch niet mogelijk of zeer ingewikkeld blijkt hierin verschillende voorschrijvers te hanteren.

Oirsbeek

In Huisartsenpraktijk Oirsbeek wordt al jaren gewerkt volgens het principe dat de behandelend arts zorgt voor de herhaalreceptuur. De patiënten van deze praktijk zijn van deze regel op de hoogte en handelen hiernaar. Ze zijn zich er bewuster van geworden welke medicatie bij welke aandoening en welke specialist hoort en melden zich bij vragen op de juiste plek. Als een patiënt voor het eerst in zorg komt van een specialist, is er soms vanuit de praktijk uitleg nodig voor onze werkwijze. Waarna de reactie van patiënten over het algemeen begripvol en instemmend is. Natuurlijk spreken we af en toe andere specialisten die het niet eens zijn met onze werkwijze. Ook dan geven we uitleg over onze werkwijze en waarom wij op deze manier handelen. Het aantal aanvragen voor herhaal­recepten in Huisartsenpraktijk Oirsbeek is, zoals verwacht, lager dan in andere praktijken. Dat scheelt ook werk, natuurlijk.

Standaardwerkwijze

Al met al heeft de genoemde werkwijze meer­dere voordelen: behalve dat de foutgevoeligheid erdoor afneemt, is de patiënt zich ervan bewust welke medicatie hij voor welke aandoening gebruikt. Daarnaast heeft de specialist door de terugkoppeling in medicatiegebruik meer zicht op compliance van de patiënt en of de benodigde controles ten aanzien van de aandoening en de medicatie zijn gedaan. Het vergt enige uitleg aan specialisten, en het blijkt ons dat ze er uit zichzelf niet aan denken, maar ze begrijpen het goed en zijn het er in principe mee eens. De apotheker is er nu ook van op de hoogte wie de verantwoordelijk arts is en kan hiernaar handelen. Ook is het nu duidelijk voor de apotheker wie hij moet aanspreken als er vragen over de receptuur zijn. Helaas zijn specialisten minder goed bereikbaar dan de huisarts voor de apotheker. Ook zorgt het voorschrijven tot aan de volgende afspraak voor een afname aan verzoeken voor herhaalmedicatie en daarmee voor minder drukte in de praktijken. Pas op het moment dat de regie van een behandeling wordt overgedragen aan de huisarts, hoort deze de daarbij horende verantwoordelijkheid en controles op zich te nemen. Wij hopen dat deze werkwijze de standaardwerkwijze wordt.

auteurs

dr. Ester Klaassen, huisarts, Huisartsenpraktijk Oirsbeek

Tjeu Klaassen, huisarts, Huisartsenpraktijk Oirsbeek

contact

e.klaassen@huisarts-oirsbeek.nl

cc: redactie@medischcontact.nl

Lees ook: download dit artikel (in pdf)

opinie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • N.J.J. Schlösser

    longarts, vroeger huisarts

    Ondanks alle ICT systemen weet een specialist bij het voorschrijven van een herhaalrecept niet wat er aan andere medicatie bijgekomen/veranderd is. Hier schuilt in een gevaar in.
    Als een patiënt naar de eerste lijn wordt terug verwezen blijft een hu...isarts ook medicatie voorschrijven die hij/zij oorspronkelijk niet heeft voorgeschreven. Dat is blijkbaar geen probleem.
    Wat betreft bereikbaarheid medisch specialisten: wij hebben ieder dagdeel 1 longarts die speciaal dienst heeft voor vragen van een huisarts of apotheek.
    Toen er vroeger een tarief was voor de huisarts voor het voorschrijven van een herhaalrecept kwam dit item niet naar voren.

    • N.L. Rijkers-Koorn

      Huisarts, Zwolle

      Dat de specialist niet weet wat er bij is gekomen is aan medicatie is blijkbaar nooit een probleem bij het starten en wijzigen van medicijnen, alleen bij het herhalen van medicijnen? Dit is geen steekhoudend argument. Daarbij onderschat u daarbij de ...functie van de apotheker in deze die hierop een controle functie heeft. Daarbij is het dus een achterblijven van ICT systemen waarvan men het probleem van de specialist onterecht bij de huisarts legt. Het is heel simpel wanneer de specialist de patient 1-2x per jaar nog wil zien voor controle, dan is hij daarin nog steeds hoofdbehandelaar en kan deze gelijk tot aan de volgende controle afspraak medicatie herhalen (alleen die medicatie waarvoor de betreffende specialist verantwoordelijk is). Dan hoeft de patient vervolgens nooit om een herhaal recept te vragen, en wordt er niemand extra lastig gevallen, en besparen we een heleboel tijd bij alle poli en HA doktersassistenten.

    • M. Termaat

      Huisarts, Groningen

      De argumenten in het artikel lijken steekhoudend. In de psychiatrie in onze regio is dit nog steeds gebruikelijk. Het werkt erg goed en geeft inderdaad duidelijkheid bij patiënt en huisarts. En om even flauw te zijn hoort toch ook tot de DBC?

    • M.A. Reimert-Nijhof

      Huisarts


      Als de patiënt wordt terugverwezen naar de huisarts is er een overdracht en medicatiebeleid. Aan de hand hiervan neemt de huisarts de verantwoordelijkheid over. Of soms niet als het om medicatie gaat waar de huisarts te weinig kennis of ervaring m...ee heeft. (https://richtlijnen.nhg.org//files/2023-09/230925_NHG%20standpunt%20Herhalen%20specialistische%20medicatie.pdf)
      Als de patiënt nog bij de specialist onder controle is, kan de huisarts niet namens de specialist bedenken of medicatie al dan niet door moet of aangepast moet worden. Het gaat hier niet om vergoeding of niet, maar om verantwoord voorschrijven. Het argument dat de specialist niet weet of er andere medicatie is gewijzigd, begrijp ik niet zo goed. Bij de eerste keer voorschrijven wordt er toch ook nagevraagd wat voor andere medicatie patiënt gebruikt en nagedacht of dit samen kan? Dan is bij een controle bezoek toch zo gevraagd of er iets is gewijzigd? En daarnaast controleert de apotheek de interacties en zal
      bij twijfel overleggen met de specialist.

  • J. van Driel

    Huisarts, cmio, Benthuizen

    Dank voor het plaatsen van jullie artikel. Hier mag echt meer aandacht voor komen. Wij werken ook al jaren zo, je wil inderdaad echt consequent blijven. Bizar dat het regelmatig voelt alsof je als een klein Gallisch dorpje weerstand biedt tegen de re...st van de wereld, terwijl dit de enige juiste manier van werken is. Probleem is dat de 1e en 2e lijn verschillende manieren van medicatieproces hebben, die helaas niet aansluiten op elkaar. Zolang huisartsen de problemen blijven oplossen, hoeft " het systeem" niet te veranderen.
    Bij Baxter patiënten (wat er steeds meer worden) worden wij wel echt door de apotheek gedwongen voorschrijver te worden, tenzij patiënt alleen bij specialist medicatie heeft. Of doen jullie dit nog anders?

    [Reactie gewijzigd door Driel, Joris van op 20-01-2024 15:08]

  • P.J. Mitra

    arts en jurist, onafhankelijk medisch adviseur ArtsTotaal, Schaijk

    Het blijft me verbazen hoe gemakkelijk huisartsen de verantwoordelijkheid voor medicatiebeleid op zich nemen, zelfs tegen weerstand in als er anderen bijvoorbeeld zeggen dat ze zelf de controle daarover willen houden.

    En het is ook wel makkelijk. Pa...tiënten hebben geen zin om achter specialisten aan te bellen, want die zijn niet zo laagdrempelig bereikbaar, in tegenstelling tot de huisarts. En de vorige/vaste huisarts deed ook altijd control + A / C / P dus de waarnemer kan dat ook. En nee verkopen aan een patiënt, dat wil je als huisarts niet, omdat dat de 'vertrouwensband schaadt' (kul). Zo verandert er inderdaad niets en kom je als huisarts zelf voor het hekje te staan als bijvoorbeeld de 'protocollair' gestarte opiaten uiteindelijk een verslaving worden met verslavingsgedrag en de orthopeed die het ooit startte de vinger wijst naar de huisarts.

    Patiënten horen het niet graag, maar een simpele 'nee, bel de voorschrijvend arts' is helemaal niet zo raar. We voeden patiënten immers ook op ten aanzien van bijvoorbeeld vragen om allerlei onzinverklaringen (middels verwijzen naar het weigerbriefje van de KNMG). Nog daargelaten dat die voorschrijvend arts al betaald is voor het herhalen van de eigen voorgeschreven medicatie. Volgens mij hebben huisartsen het ook al erg druk met veel andere oneigenlijke zorgvragen en randzaken die over de schutting worden gegooid.

    #maakbarezorg

    [Reactie gewijzigd door Mitra, Peter John op 17-01-2024 09:47]

  • F.S. Krikke

    Huisarts, Arnhem

    Met de specialisten in het Rijnstate ziekenhuis is al jaren geleden afgesproken dat de specialist zorg draagt voor de herhaalrecepten zolang de patient daar onder controle is. Dit gaat vaak goed, maar het blijft ook voor ons een issue in de praktijk... door de reeds aangegeven knelpunten.

  • F. Seveke

    Huisarts, Valkenburg

    Ik wil dit ook! Ik heb t al wel eens aangekaart in onze regio, maar vanwege de genoemde bezwaren nooit voet aan de grond gekregen. Ik blijf t lastig vinden dat ik verantwoordelijk ben voor medicatie die ik nooit gestart ben.
    Als huisarts niet in de... stad waar t ziekenhuis ligt, vinden patiënten het veel makkelijker bij ons te bestellen. Ik doe t alleen als ik al een brief heb. Maar dan nog is het eigenlijk van de gekken. En zou echt opgelost kunnen worden met betere ICT.

  • G.K. Mitrasing

    Huisarts, Vogelvrij, Amsterdam

    Problemen oplossen, dan hoef je niet met zo'n stelling/opinie te komen. Ik herken dit beeld nl niet in mijn werkomgeving; ook niet ter sprake gekomen in FTO's.

  • J.M.G. Coppens

    Psychiater, Heerenveen

    Ik mis hier een ander aspect: bij ons kan de patiënt gemakkelijk via de site of telefonisch een herhaal recept aanvragen. Meer dan regelmatig vraagt de patiënt bij de apotheek aan, dat ws door de huisarts wordt geautoriseerd, zelfs als ik de patiënt ...nog aan het instellen. Heel vervelend en niet juist!

  • G.R.I. Slock

    huisarts, Sluis

    Herkenbare problematiek, ik krijg wekelijks vragen van de apotheek of er proefstop van medicatie mag gebeuren en of dubbele antistolling nog wel nodig is. In al deze gevallen is de medicatie gestart door de specialist maar ben ik wegens herhalen int...ussen 'verantwoordelijk voorschrijver' geworden. De apotheek zou ook meer de specialisten moeten overleggen ipv systematisch de huisarts te bellen maar klaagt over slechte bereikbaarheid. Conclusie is dat de huisarts dan met de specialist moet overleggen maar hier heb ik ook geen tijd voor, het kost namelijk gemiddeld 5 minuten en 2 pogingen eer je een specialist aan de telefoon krijgt, directe zorgmail is er ook nog steeds niet.

  • N.L. Rijkers-Koorn

    Huisarts, Zwolle

    Ook mijn praktijk werkt reeds 9 jaar op deze wijze. Ik herken de tegenstribbelende specialisten en de problematiek met de baxterrol. Daarnaast de discussie met de apotheker aangezien de apotheker nog niet de herhaalrecepten geautomatiseerd door kan s...turen naar de 2e lijn. Zowel dit probleem als het baxterrolprobleem zijn ICT technisch goed te ontwikkelen en op te lossen, wanneer men echt bereid is om dit soort 'innovaties' ook (financieel) te ondersteunen.
    Bovengenoemde voordelen ervaren wij ook zo. Wanneer je zelf ook structureel zorgt je eigen herhaalrecepten ook voor 1 jaar of tot aan de volgende afspraak in orde te maken kan je goed en betrouwbaar je herhaalmedicatie snel én zorgvuldig beoordelen.

    • J.W.K. van den Berg

      arts, Zwolle

      Toch zijn er in Zwolle en omstreken andere (Medrie) werkafspraken. Een van de problemen van een specialist is dat zijn overzicht van het medicatiedossier vaak gebrekkig is. Bij het herhalen van medicatie kan in de tussentijd door een ander conflicter...ende medicatie voorgeschreven waarover geen informatie ontvangen is.
      Een ongewenste situatie waarbij je maar moet hopen dat het in de apotheek opgemerkt wordt.

      • N.L. Rijkers-Koorn

        Huisarts, Zwolle

        Dat de specialist een gebrekkig actueel medicatie overzicht heeft, moet opgelost worden tussen apothekers en ziekenhuis. Dit betekent niet dat de huisarts automatisch hierin een aanhoudende rol in heeft. Dit juist de ICT verbeteringen die prioriteit ...behoren te krijgen. Zodat de juiste zorg ook op de juiste plek blijft! Het is al 10 jr een probleem, welke men nooit goed opgepakt heeft. En het zal vast niet heel simpel zijn, maar er niet aan beginnen en de huisarts in te blijven zetten past hierin niet.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.