Federatienieuws
Fred Raasveldt
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Vanaf hier nog 60 minuten

Als directeur van de KNMG kijk ik graag bij een ander in de keuken. Wat speelt er bij andere organisaties? En waar hebt u zelf nou ook last van? Geen betere spiegel dan een frisse blik bij een ander en de lessen die u daaruit kunt trekken voor uw eigen manier van werken.


Zo zat ik recentelijk met mijn moeder in het ziekenhuis voor een preoperatieve afspraak. Nu ben ik in het ziekenhuis altijd gefascineerd door hoe men communiceert met de patiënt en het fenomeen wachtrijen. Dit zette mij aan het denken over actuele ontwikkelingen bij de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS).


Voor wat betreft de communicatie met de patiënt ben ik de afgelopen jaren aardig besmet geraakt met het medische vakjargon. Daardoor kon ik het verhaal van de anios voor mijn moeder goed vertalen naar gewone-mensentaal. Sommige dokteren zouden soms wat beter mogen nadenken over wat de patiënt wel en niet begrijpt! Maar terugvertaald naar mijn operationele verantwoordelijkheid voor de RGS, valt ook daar nog heel wat te leren. Zo is er in onze officiële brieven en teksten door de jaren heen heel wat vakjargon verdwaald geraakt. Als ik het heb over een referteperiode en de vigerende regelgeving, gaat u waarschijnlijk wazig uit het raam staren. We werken hard aan een vertaalslag naar begrijpelijk Nederlands waar u hopelijk dit jaar de vruchten van kunt plukken.


Dan hebben we de wachtrijen nog. Nu zijn pretparken dé specialisten op het gebied van wachtrijen. Hoe kan het dat het de Efteling lukt om u met uw kinderen anderhalf uur geduldig te laten wachten op een ritje van acht minuten in de Fata Morgana, terwijl u na vijf minuten wachten in het ziekenhuis uw geduld al begint te verliezen. Behalve de reden van het wachten, speelt gebrek aan informatie en overzicht hier een belangrijke rol. In de wachtkamer hangen geen bordjes over wachttijd. Waarom heet de ruimte op voorhand al ‘wachtkamer’? Is dat verwachtingenmanagement? En wie is er eigenlijk aan de beurt? Mensen staan niet netjes in een rij, maar worden dwars door elkaar opgeroepen. Er zijn er zelfs die ná u komen en toch eerder naar binnen mogen! Maar gelukkig hebben ze daar tegenwoordig wel informatiebordjes voor.


Mensen willen begrijpelijke informatie en overzicht. Dat wil de KNMG in 2014 proberen te bereiken met ‘MijnRGS’: een online omgeving waar u via DigiD uw zaken met de registratiecommissie kunt regelen. Voor uw (her)registratie, opleiding en erkenningen krijgt u meer overzicht en controle dan u gewend bent. Straks kunt u zelf aan de knoppen zitten en weet u waar u aan toe bent! Maar het belangrijkste is en blijft heldere communicatie en daar gaan we voor met ‘MijnRGS’.


Overigens zou ik in het ziekenhuis al blij zijn met een bordje waarop staat hoeveel de dokter achterloopt, zoals in de Efteling: ‘Vanaf hier nog 60 minuten’. Het lijkt banaal, maar het is een begin.


Ik wens u een voorspoedig, gezond en wachtrijloos 2014!


Fred Raasveldt,

algemeen directeur KNMG

De column op deze pagina is geschreven op persoonlijke titel.


Reageren kan op knmg.nl/columns.

Federatienieuws KNMG anios

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.