Federatienieuws
Fred Raasveldt
2 minuten leestijd
Federatienieuws

De markt

Plaats een reactie

Column

‘Op de markt is uw gulden een daalder waard’, een slogan die bij mij altijd is blijven hangen. Tijdens mijn studie economie heb ik een hoop geleerd over de markt en het basale principe van vraag en aanbod. Twee lijnen die op het snijpunt de ideale situatie weergeven, oftewel: het is maar wat de gek ervoor geeft.

Nu werkt dat prima bij auto’s. Hoe glimmender, sneller, luxer of mooier de auto is, des te meer geld men ervoor over heeft. Het werkt ook bij eten. Voor kaviaar en oesters is men blijkbaar bereid meer geld neer te leggen dan voor een lekker bord hutspot met klapstuk. Het werkt zelfs als men denkt dat het lekkerder is. Zo verkocht mijn vaders tante op de markt in Zeeland sinaasappels van een nogal bedenkelijke kwaliteit, maar zij had het principe van de markt goed begrepen en stuurde mijn vader erop uit om bij de groenteboer een zak goede sinaasappels te halen. Na het proeven van deze goede sinaasappels betaalde men met plezier te veel voor de slechte sinaasappels. Het was uiteraard wel zaak om op tijd verdwenen te zijn.

Inmiddels aangekomen in de tijd van de euro en de bijbehorende crisis, is het tijd om alles aan de markt over te laten, zo ook de gezondheidszorg. Ik heb daar een geanimeerd gesprek met mijn tandarts over gehad en uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat ik heel snel van zorgverzekeraar moest wisselen. Zie daar het eerste effect van het vrijlaten van de tarieven van de tandartsen. Het doel is om de zorg goedkoper te maken, maar hoe kan ik dat als zorgconsument voor elkaar krijgen? Zou er daadwerkelijk iemand zijn die alle tandartsen gaat afbellen om te vragen waar je het goedkoopst een gaatje kan laten vullen? Waarbij je nog maar mag hopen dat een praktijk je wil of kan behandelen. Ik niet in ieder geval, dan maar een wat duurdere ziektekostenverzekering, maar geen gedoe met niet-gecontracteerd, maximale vergoeding of meer van die termen en kleine lettertjes. Jazeker, voor mij was het woord van 2011 ‘polisstress’. Zelden een treffender reclame gehoord.

Ik zie ons niet winkelen
in de standaard gezondheidszorg

Ik vind de vrije markt een mooi ding en het werkt op een heleboel vlakken, maar sommige zaken vallen onder het openbaar nut. Zoals een Vlaamse minister ooit mooi zei: ‘Voor jullie Hollanders moet alles maar kostendekkend zijn, maar hoe maak je een stoep kostendekkend?’ Als je een vrije markt wil laten werken, dan moet je ook een keuze kunnen maken. Maar ik zie ons niet winkelen in de standaard gezondheidszorg. Die moet er gewoon zijn. Voor mij hoeft dat helemaal niet glimmender, sneller of lekkerder.

Fred Raasveldt, directeur opleiding & registratie KNMG



Reageren kan op www.knmg.nl/columns.

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.