The perfect candidate
Arts en vrouw in Saoedi-Arabië
Plaats een reactieWanneer een bejaarde man gewond het ziekenhuis wordt binnengebracht weigert hij zich door een vrouwelijke arts te laten behandelen, ook al draagt ze een niqab.
Zo gaat dat in Saoedi-Arabië. Het is een scène uit The Perfect Candidate van Haifaa Al Mansour, die in 2012 als eerste Saoedische vrouwelijke regisseur debuteerde met Wadjda. De arts, Maryam, moet dagelijks dealen met zulke situaties. Ze is ambitieus, maar loopt als vrouw telkens tegen maatschappelijke hindernissen aan die haar belemmeren in het verwezenlijken van die ambities. Bijvoorbeeld als ze voor een artsencongres naar Dubai wil afreizen, maar haar vader – die als muzikant op tournee is – haar uitreisvisum niet heeft ondertekend. In haar pragmatische verzet tegen de bureaucratie doet ze vervolgens min of meer per ongeluk een gooi naar een zetel in de gemeenteraad van haar stad. Niet om rechten voor zichzelf op te eisen, maar om ervoor te zorgen dat de vrijwel onbegaanbare weg naar haar ziekenhuis eindelijk eens wordt opgeknapt. Er volgt een race tussen Maryam en haar mannelijke tegenstander. The Perfect Candidate is een warmbloedige film over sociaal-culturele praktijken en emancipatie in een land waar, ook in de zorg, maar heel langzaam iets verandert in de positie van vrouwen.
The Perfect Candidate, nu in de bioscoop.
- Er zijn nog geen reacties