Zorgconcentratie en vervolgopleidingen
1 reactieZorgconcentratie is een woord dat met Google veel hits oplevert. De afgelopen periode is daar in de media veel over geschreven. Maar wat zijn nu precies de consequenties van de zorgconcentratie voor de zorg van de patiënt maar ook voor de opleiding van aiossen? Dat laatste is onderwerp van bespreking in het College Geneeskundige Specialismen (CGS).1
Ander manier van opleiden
Het is een onomkeerbaar proces; ziekenhuizen concentreren bepaalde vormen van zorg, sluiten afdelingen en stoten zorgtaken af. Ziekenhuizen gaan een verschillend zorgaanbod leveren. Dat maakt het steeds moeilijker voor een opleidingsziekenhuis om alle onderdelen van de opleiding aan te bieden. Maar vergt dat een andere manier van opleiden zoals dr. P.J. Dörr stelt in Medisch Contact van 25 november (MC 47/2011: 2925)? Ook in de huidige setting van de opleiding worden aios op verschillende plekken opgeleid. Het komt nog nauwelijks voor dat een aios zijn hele opleiding in hetzelfde ziekenhuis volgt bij dezelfde opleider. Samenwerking tussen de opleiders in de verschillende centra is ook nu noodzakelijk.
Consequenties
Toch zal de zorgconcentratie naar verwachting grote consequenties
hebben voor de huidige wijze van opleiden. Door de zorgconcentratie
zullen de aios in nog meer ziekenhuizen dan nu het geval is vaardigheden
moeten opdoen. Versnippering van de opleiding ligt op de loer, waardoor
het zicht op de totale ontwikkeling van de aios door de opleiders
moeilijker zal worden. Opleiders kunnen het zicht verliezen op de
ontwikkeling van de medisch technische vaardigheden, maar ook op de
groei van algemene competenties. Het nu ingeburgerde gebruik van
werkplaatsbeoordelingen die in het portfolio samenkomen met
gedocumenteerde ervaringen en het gebruik van stapsgewijze formele
bekwaamverklaring, zal in belang toenemen. Bovendien zal afstemming en
gezamenlijk optrekken van de bij de opleiding van de aios betrokken
opleiders en opleidingsinstituten van groot belang worden. Daarnaast
zullen bepaalde ingrepen in ziekenhuizen plaats gaan vinden die op dit
moment geen opleidingsbevoegdheid hebben, terwijl deze ingrepen wel door
aiossen zullen moeten worden geleerd. Een voorbeeld daarvan is de
liesbreukstraat.
Basale zorg die op diverse plaatsen in het land niet meer in de huidige opleidingsziekenhuizen zal worden aangeboden.
Oplossing
Een oplossing kan zijn om het aantal opleidingsziekenhuizen uit te breiden en deze ziekenhuizen separaat voor bepaalde onderdelen van de opleiding te erkennen. Vraag is of dit recht doet aan de ontwikkelingen en bijdraagt aan de kwaliteit van de opleidingen. Belangrijk is dat de kwaliteit van de opleidingen, waarin het laatste decennium veel ontwikkeling heeft plaats gevonden, leidend blijft. Opleiden mag niet staan voor het aanleren van kunstjes, maar moet staan voor het aanleren van geneeskunst.
De kwaliteit
van de opleidingen moet leidend blijven
Erkenningensystematiek
Vanuit het CGS wordt gekeken naar aanpassing van de huidige erkenningensystematiek onder andere in het licht van de ontwikkelingen op het gebied van de zorgconcentratie. Het behoud van de kwaliteit van de opleiding moet daarbij centraal staan. Daarvoor is het belangrijk dat binnen alle settings waarin opleiding plaatsvindt een goed opleidingsklimaat heerst. De begeleiding van aiossen moet optimaal zijn, inclusief expliciete aandacht voor de algemene competenties, toetsing, feedback en stapsgewijze bekwaamverklaring. De afstemming en samenwerking tussen de verschillende opleiders en ziekenhuizen is van essentieel belang. In de toekomst zal de kwaliteit van de samenwerkingsverbanden centraal moeten komen te staan.
Heeft u ideeën over dit thema? Mail uw visie naar cgs@fed.knmg.nl.
Voetnoot
1. Het CGS is het orgaan van de KNMG dat verantwoordelijk is voor het vastleggen van de curricula van de specialistische opleidingen en het stellen van randvoorwaarden waaronder de opleiding door opleiders en opleidingsinrichtingen kunnen worden verzorgd.
Bjorn Telgenkamp
aios, Maastricht
In het huidige aios opleidingsklimaat zijn er steeds meer discipline-overstijgende onderwijsmomenten. Deze bijeenkomsten zijn alleen zinvol als er voldoende a(n)iossen aan deelnemen. In het Atrium MC werd dit gestimuleerd door de bijeenkomsten op vas...te tijdstippen tijdens een lunch te houden. Tevoren kreeg iedere assistent een uitnodiging via e-mail. Toch waren de bijeenkomsten aanvankelijk niet drukbezocht. Lokmiddelen, zoals de bespreking met gratis broodjes kroket, leidde ertoe dat er 60 heerlijke broodjes kroket en een spreker klaarstonden, voor uiteindelijk slechts enkele geïnteresseerde a(n)iossen.
Het probleem was het bereiken van de arts-assistenten. Vrijwel niemand was tijdig op de hoogte van deze bijeenkomsten. Daarom hebben we de arts-assistentenvereniging benaderd. Het idee was: laat de aiossen hun onderwijs(momenten) zelf regelen en laat hen zelf de collega’s hierbij betrekken. Zij hebben namelijk nauwe banden met de arts-assistenten in hun ziekenhuis en zij voelen zich verantwoordelijk. Zij kunnen hen bereiken met e-mails en uitnodigingen, maar vooral met de nieuwe social media, zoals Facebook. Dit bleek te werken.
De opkomst was nu zo hoog dar er niet genoeg broodjes kroket waren. Blijkbaar moet je de arts-assistenten zelf erbijbetrekken en ze niet alleen standaard saaie mails sturen. Laat ze zelf mensen aanspreken, laat ze vanuit hun eigen naam mails versturen en ook, laat ze de nieuwe media gebruiken.