Geniet
Fenneke van der Aa
7 minuten leestijd

Heerlijk zwelgen in zwaarmoedigheid

Plaats een reactie

Begin negentiende eeuw ligt Europa deels in puin. Na de Franse revolutie en komst van Napoleon besluit een aantal kunstenaars de chaos te ontvluchten; de werkelijkheid uit, de romantiek in. Het Groninger Museum toont de vlucht uit Noord-Europa in de tentoonstelling Romantiek in het Noorden.

Landweg in de winter bij maanlicht (ca. 1836) - Carl Blechen, Museum Behnhaus Drägerhaus.
Landweg in de winter bij maanlicht (ca. 1836) - Carl Blechen, Museum Behnhaus Drägerhaus.

Natuurlijk kunnen we de Fransen niet alle eer geven. De bestorming van de Bastille en de veldtochten van Napoleon, de Keizer der Fransen, zijn niet de enige redenen waarom kunstenaars begin negentiende eeuw wegduiken van de werkelijkheid. De Romantiek is vooral een tegenreactie op het optimistische geloof in het verstand en de vooruitgang. Een geloof dat begin negentiende eeuw wordt gezien als één grote farce. Want de wereld was niet mooier geworden. De absolute macht van de Kerk en adel waren inderdaad aangetast, maar daarvoor in de plaats waren brute regimes opgedoken, landsgrenzen opengebroken en werden bloederige oorlogen gevoerd. Er heerste nog altijd honger, de industrialisatie verstikte het leven in de steden en het op-komend materialisme benadrukte slechts de ongelijkheid in de samenleving. Ziek van de eigen tijd vluchtten kunstenaars naar het verleden, sprookjes en de natuur. Sommige romantici verlangden in hun Sehnsucht zelfs naar de dood; alles om eindelijk verlost te zijn van het ondraaglijke lijden in het hier en nu.

De avond van de zondvloed (1843) - Joseph Mallord William Turner, National Gallery of Art.
De avond van de zondvloed (1843) - Joseph Mallord William Turner, National Gallery of Art.

Verwacht in Romantiek in het Noorden dus geen ­verliefde koppeltjes of vrolijke tafereeltjes van blije kunstenaars. Maar ook niet uitsluitend grimmige werken. Het Groninger Museum geeft namelijk, door de focus op Noord-Europa, een unieke bredere blik op wat romantische schilderkunst eigenlijk inhoudt: woeste en mistige landschappen uit Duitsland en Groot-Brittannië, maar ook schijnbaar neutrale landschapskunst uit Nederland en sprookjesachtige regenbogen uit Scandinavië. In 95 schilderijen herdefinieert het museum ons beeld van de Romantiek; romantische werken hoeven niet het typische beeld te tonen van de eenzame wandelaar op een rots, uitkijkend over een mistige vallei.

Ochtendnevel in de bergen (1808) - Caspar David Friedrich, Thüringer Landesmuseum Heidecksburg
Ochtendnevel in de bergen (1808) - Caspar David Friedrich, Thüringer Landesmuseum Heidecksburg

Vluchten naar de natuur

Wat is de Romantiek dan wel? Dat vroeg Charles Baudelaire zich ook af. Volgens de negentiende-eeuwse Franse dichter gaat het in de Romantiek over een ‘manier van voelen’ en niet over een bepaalde vorm van schoonheid. De kunststroming is dus niet herkenbaar aan één onderwerp – de mistige rots – of aan één herkenbare stijl. Romantische werken kunnen over van alles gaan en er heel verschillend uitzien, maar één ding hebben ze wel gemeen: het werk gaat over de gevoelens van de kunstenaar die hij via het doek probeert over te brengen op de toeschouwer.

Een prachtig voorbeeld hiervan in Groningen is het meesterwerk De avond van de zondvloed van Joseph Mallord William Turner. Hierin toont de schilder de chaos van de wereld, op het moment dat Noah aan boord gaat van de ark. Zoals het hoort in de Romantiek ligt de nadruk hier niet op het bijbelse verhaal, maar op de stormachtige emoties van de kunstenaar die dit verhaal bijna letterlijk omkaderen. Voor zijn eveneens in Groningen aanwezige landgenoot John Constable was de lucht een ‘spreekbuis van de gevoelens’, waardoor hij in zijn werken juist zo veel mogelijk lucht probeert te ‘vangen’ om de juiste stemming over te brengen.

Scene from the Era of Norwegian Sagas (1850) - Knud Baade, Nordnorsk Kunstmuseum. Foto: Collectie van Asbjørn Lunde, New York.
Scene from the Era of Norwegian Sagas (1850) - Knud Baade, Nordnorsk Kunstmuseum. Foto: Collectie van Asbjørn Lunde, New York.

In het beheerste Nederland werden gevoelens vooral weg- gestopt. Tijdens de Romantiek was landschapskunst hier erg succesvol, maar zo neutraal waren die ogenschijnlijk natuurgetrouwe Hollandse landschappen niet altijd, zo toont het Groninger Museum. De begraafplaats te Baden-Baden van de in Amsterdam geboren Pierre Louis Dubourcq is bijvoorbeeld meer dan de weergave van een weelderig landschap. Wie goed kijkt, ziet naast de donkere wolken in de achtergrond diverse verwijzingen naar de dood: een begrafenisstoet, een halfdode overwoekerde eik en het maaien van de boeren, wat traditioneel de dood aankondigt.

Heerlijke horror

Volgens de achttiende-eeuwse filosoof Edmund Burke kun je op twee manieren kunst ervaren. Bij mooie, aangename werken ervaar je ‘het schone’: een gevoel van welbehagen en ontspanning. Bij gevaarlijke taferelen, zoals een storm, onweer, woeste zee of diep ravijn, kun je ‘het sublieme’ ervaren. In de schaduw van die overdonderende natuur is de mens slechts een klein, nietig wezen, dat wordt geconfronteerd met het oneindige, ongrijpbare en overweldigende. En dat roept gevoelens van angst en pijn op. ‘A delightful horror’, aldus Burke.

Romantische werken vallen vaak duidelijk onder de categorie sublieme kunst en daarvan zijn genoeg voorbeelden in Groningen. Zoals Scène uit de tijd van de Noorse saga’s door de Noorse Knud Baade. We zien een Vikingheld op een rots bij maanlicht, omringd door donkere wolken. Hoewel de grootsheid van de natuur genoeg ruimte geeft voor de ­sublieme ervaring van ­Burke, gaat het Baade vooral om die eenzame Viking. Zijn romantische vlucht uit de werkelijkheid leidt naar, zoals de titel al doet vermoeden, de oude Noorse saga’s. Naar een tijd waarin zijn eigen volk, dat sinds de middeleeuwen niet meer zelfstandig kon regeren over het eigen land, nog volledig vrij was.

De begraafplaats te Baden-Baden (1855) - Pierre Louis Dubourcq, Rijksmuseum.
De begraafplaats te Baden-Baden (1855) - Pierre Louis Dubourcq, Rijksmuseum.

Die nationalistische ondertoon komt vaker terug in de landschapskunst. In Romantiek in het Noorden zien we bijvoorbeeld hoe kunstenaars als Johan Christian Dahl tonen hoe ‘hun’ land eruitzag; een portret van het landschap, gemaakt voor de verheerlijking van het eigen land. En voor dit soort werken mogen we Napoleon zeker bedanken. Dankzij deze kleine Fransman ging Europa grotendeels op de schop en dat bracht nationalistische sentimenten teweeg. Zo ook bij dé romantische kunstenaar pur sang, Caspar David Friedrich. Zijn weemoedige werken hebben vaak een nationalistische bijsmaak. In Groningen toont hij zijn ongenoegen over de Franse veroveringszin met een portret van een eik. Het werk dient vooral als herinnering aan het oude Duitsland – de eik stond symbool voor de eenheid van het land – en als een baken van hoop. De halfdode eik in het winterse tafereel lijkt misschien ten dode opgeschreven, maar Friedrich wilde vooral benadrukken dat het ergste is geweest. De lente kan elk moment komen.

Panorama Romantica - Virtueel panorama gemaakt in opdracht van het Groninger Museum. Foto: Siese Veenstra.
Panorama Romantica - Virtueel panorama gemaakt in opdracht van het Groninger Museum. Foto: Siese Veenstra.

Het licht in de duisternis

Een van de mooiste en meest ontroerende werken van Romantiek in het Noorden lijkt meteen het schoolvoorbeeld van de typisch romantische vlucht in de natuur: Landweg in de winter bij maanlicht, door Carl Blechen. Dit majestueuze schilderij maakte de kunstenaar vier jaar voordat hij ‘in geistiger Umnachtung’ (mentale ontregeling) overleed. Het ijzig koude landschap van de depressieve Duitse kunstenaar laat een perfect desolate indruk achter; ideaal om heerlijk het hart op te halen in melancholie.

De maneschijn versterkt de eenzaamheid bij Blechen, maar de maan kon ook symbool staan voor verlichting. Zoals de Britse romanticus Percy Bysshe Shelley zei: ‘Het hemelse licht schijnt eeuwig, de schaduwen op aarde vliegen voorbij’ – dat citaat prijkt ook boven een van de zalen in Groningen. Het hemelse licht betekent hier geen verlichting uit het dagelijkse tranendal door de belofte op een prachtig hiernamaals. De atheïstische Shelley was daarvan niet overtuigd. Hij vond juist troost in het eeuwigdurende proces van de natuur, waarin afsterven en wederopbloeien elkaar blijven afwisselen. In de duisternis van het leven zijn de zon en de maan voor hem de letterlijke en figuurlijke brengers van het licht. En misschien gold dat ook voor Blechen.

Voor religieuze kunstenaars was vluchten in de natuur ook een manier om het vergankelijke leven te ontstijgen. Zij zagen het ‘in de natuur zijn’ al als een religieuze ervaring. Want waar vind je God beter dan in de natuur? In hun landschappen met kluizenaars, kruizen, verlaten kerkjes of begraafplaatsen gaat het om die toenadering tot God. In Groningen biedt Ochtendnevel in de bergen van de politiek bewuste Caspar David Friedrich de ultieme religieuze vlucht via kunst. Het grootse werk lijkt een pure observatie van een berg gehuld in nevel. Maar wie de blik langer laat rusten op de plek waar de nevel openbreekt, ziet een klein kruisbeeld op de top van de berg. Daar is hij eindelijk: de verlossing.

Panorama Romantica
De expositie Ook Romantiek is een aanvulling op Romantiek in het Noorden en toont eigentijdse werken uit de collectie van het Groninger Museum. Waaronder Panorama Romantica, een virtueel panorama gemaakt door het Reality Center van de Rijksuniversiteit Groningen. Op een gigantisch halfrond scherm lopen zes verschillende landschappen uit beide tentoonstellingen feilloos in elkaar over. Daardoor lijkt het alsof je meereist in het landschap, over kronkelende paadjes door weidse graslanden, langs imposante bergen en onder stille maannachten – en dat zonder 3D-bril. Ook Romantiek is tot en met 2 april te zien.

Romantiek in het Noorden

De tentoonstelling Romantiek in het Noorden - van
Friedrich tot Turner loopt tot en met 6 mei 2018 in Groningen. Het Groninger Museum organiseert hierbij speciale vriendenavonden met romantische cocktails, muziek van studenten van het Prins Claus Conservatorium en lezingen van:

– Tijl Beckand: Hoe klinkt de Romantiek? |
vrijdag 9 maart, 19.00-22.00 uur

– Susan Smit: Over spiritualiteit en liefde |
vrijdag 23 maart, 19.00-22.00 uur

– Maarten van Rossem: Romantische schilderkunst, nog steeds een guilty pleasure? |
vrijdag 13 april, 19.00-22.00 uur

De entree is bij alle vriendenavonden 25 euro (geen kortingspassen mogelijk) en reserveren kan per e-mail: tickets.groningermuseum.nl.

Kijk voor actuele prijzen en online tickets op www.groningermuseum.nl.

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.