Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Stoere taal en slappe hap

1 reactie

Er valt een brief van zorgverzekeraar X in mijn bus, mede ondertekend door de directie van ziekenhuis Y, net buiten mijn verwijsregio.

‘Beste huisarts, verzekeraar X heeft ziekenhuis Y aangemerkt als voorkeursaanbieder voor cataractzorg. Daarvoor hebben ziekenhuis Y en verzekeraar X in 2015 een driejarige overeenkomst gesloten. Wij informeren u graag over de achtergrond van deze afspraak en vragen u deze informatie te delen met uw patiënten.’

Op bepaalde uitkomstindicatoren presteert ziekenhuis Y verreweg fantastisch, vandaar. Dan volgt een alinea om het geheel ‘NMA-proof’ te maken:

‘Ook de overige zorgaanbieders in uw regio die cataractzorg aanbieden zijn voor 2015 gecontracteerd. Hiermee garanderen wij de keuzevrijheid voor patiënten maximaal.’

We willen u niets opdringen, maar...

Maar toch... we willen u niets opdringen, maar:

‘Wat vragen wij van u? Wij vragen u bij de verwijzing van patiënten voor cataractzorg deze informatie met hen te delen en om gezamenlijk een keuze te maken voor een zorgaanbieder.’

Niet lang na het lezen van deze brief vul ik een online-enquête in van dezelfde zorgverzekeraar, over de knel- en verbeterpunten betreffende de contractering huisartsenzorg 2016. De enquête besluit met stoere taal:

‘Waar mag u verzekeraar X aan houden?’

‘Voor X staat het vertrouwen in het professioneel handelen van de zorgverlener voorop, het is de zorgverlener die de medische afweging maakt bij zijn beleid voor een patiënt, X laat de professional vrij in deze rol.’

‘De zorg wordt georganiseerd rond onze verzekerde. Als deze zorg nodig heeft, is optimale persoonsgerichte zorg en niet het ziektebeeld van de patiënt het uitgangspunt.’

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Tim Linssen

    Huisarts, Maastricht

    Tja, er wordt heel wat gevraagd en gesuggereerd door partijen die het moeten hebben van verwijzende huisartsen. Hier een regionaal ziekenhuis en een ziektekostenverzekeraar die de voor hen beiden voordeligste keuze in cataractzorg aanprijzen. Nogal w...iedes.

    Hoeft deze collega zich helemaal niets van aan te trekken, want inderdaad moeten de briefschrijvers nogal schaapachtig 'NMA/ACM-proof' melden dat alle andere aanbieders in de regio óók gecontracteerd zijn.

    Dus ook deze brief kan, bij voorkeur ongelezen, op de tragische berg medisch reclamedrukwerk die de gemiddelde huisartsenpraktijk wekelijks bereikt.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.