We moeten het ook hebben over de voordelen van gamen voor jongeren
1 reactieDe pas verschenen Netflix-documentaire The Remarkable Life of Ibelin brengt indringend het leven van de 25-jarige Mats Steen, een jongeman met de ziekte van Duchenne, in beeld. In de echte wereld werden zijn spieren steeds zwakker en worstelde hij met zijn kwetsbaarheid en sociale relaties. In de virtuele wereld van World of Warcraft vond Mats vriendschap, kracht en zelfvertrouwen. Hier was hij zijn alter ego Ibelin: een stoere, gespierde krijger die monsters verslaat, met vrouwen flirt en het sociale leven omarmt.
Gamen is een populaire bezigheid onder jongeren. Bijna één op de drie middelbare scholieren speelt dagelijks, en vier op de tien tussen de één en vijf dagen per week. In 2023 werd er 1,5 miljard euro uitgegeven aan games en spelcomputers. Vooral jongens zijn actief in de digitale wereld, terwijl meisjes vaak kiezen voor andere genres zoals simulatie- of puzzelspellen.
Het maatschappelijke debat richt zich nu vooral op de gevaren van gamen, zoals verslaving en sociale isolatie, terwijl de positieve effecten vaak over het hoofd worden gezien. Onderzoek toont aan dat gamen juist samenwerking, sociaal gedrag en verbondenheid kan bevorderen. Voor kwetsbare jongeren biedt gamen een ontsnapping aan fysieke en sociale beperkingen. Games kunnen ook helpen bij het opbouwen van vriendschappen en het verbeteren van zelfwaardering. Laten we ook meer aandacht hebben voor de positieve effecten van gamen, vooral voor jongeren met aandoeningen die hun dagelijks functioneren belemmeren.
The Remarkable Life of Ibelin eindigt met een ontroerend afscheid van Mats door zijn vrienden in de virtuele wereld. Hoewel zijn lichaam de strijd inmiddels verloren heeft, blijft hij voor altijd als dierbare vriend herinnerd in World of Warcraft. Daar werd hij geaccepteerd en was hij geliefd om wie hij was. In die wereld voelde hij zich gelukkig en werd hij niet gehinderd door zijn lichamelijke beperkingen.
Dit is een bewerking van een opiniestuk dat eerder in Het Parool verscheen
Auteurs
Gerbrand van de Beek, Chief Digital Officer, Mental Care Group
Hedda van 't Land, Directeur Behandelzaken Kind & Jeugd, Mentaal Beter
Bronnen
- Wikipedia: World of Warcraft: World of Warcraft - Wikipedia
- Trimbos: Feiten en cijfers over gamen - Trimbos-instituut
- Sjöblom, M., & Hamari, J. (2017). The Relationship Between Game Motivation and Game Enjoyment: A Study of the Relationship Between Playing Motivations and Enjoyment in Digital Games. International Journal of Human-Computer Interaction, 33(6), 526-535.
- Cole, H., & Griffiths, M. D. (2007). "Social interactions in Massively Multiplayer Online Role-Playing Gamers." CyberPsychology & Behavior, 10(4), 575-583.
- RIVM: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/260136001.pdf
- CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2014/35/bijna-3-procent-van-de-kinderen-heeft-autisme-of-aanverwante-stoornis#:~:text=Autisme%20of%20een%20daaraan%20verwante,heeft%20ook%20symptomen%20van%20ADHD.
- Een verkenning naar de digitale disbalans in het voortgezet speciaal onderwijs - Trimbos-instituut
- The Remarkable Life of Ibelin | Official Trailer | Netflix - YouTube
- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ejsp.1940
- https://jeugdjournaal.nl/artikel/2521051-dit-zijn-de-populairste-games-in-nederland
I.F. van Lingen
Huisarts, Hellendoorn
Wat een mooi positief stuk. En ja dat is denk ik belangrijk, het voordeel zien van wat nieuwe generaties doen. Ik merkte vorig jaar op vakantie hoe mijn gamende zoon werkelijk met onvoorstelbaar gemak Puffins in vlucht schoot. Getraind in combat op ...snelheid en accuratesse. Prachtige foto’s! Ik doe het trage werk, ik maak het fotoboek.