Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Reacties
R. van Altena Gerard de Vries
16 november 2011 1 minuut leestijd
voortgangstoets

Voortgangstoets

1 reactie

Ik heb een opmerking over vraag 11 uit de rubriek ‘Hoe scoort u?’ (MC 38/2011: 2301). Bij ernstige leverziekte zal men tuberculose behandelen met: A) isoniazide; B) pyrazinamide; C) rifampicine; D) streptomycine; E) weet niet. Het antwoord dat als juist werd gegeven was streptomycine. Echter geen van deze antwoorden is een antwoord op de vraag.

Tuberculose is een meldingsplichtige infectieziekte die met circa duizend nieuwe patiënten per jaar nog
frequent in Nederland voorkomt. Sommige van deze tuberculosepatiënten hebben een onderliggende leverziekte, bijvoorbeeld een primaire biliaire cirrose, een chronische hepatitis-B- of -C-infectie, of ze ontwikkelen tijdens tuberculosebehandeling door de tuberculostatica een hepatotoxische bijwerking.

Tuberculose wordt nooit behandeld met één middel (monotherapie); een behandelregime omvat altijd een combinatie van middelen, zoveel mogelijk gebaseerd op gevoeligheidsbepalingen, om zowel curatie te verkrijgen als om resistentie te voorkomen. De standaardbehandeling bestaat uit twee maanden intensieve fase van vier middelen (isoniazide, rifampicine, pyrazinamide en ethambutol) gevolgd door vier maanden continuatiefase van twee of drie middelen. Streptomycine maakt al vele jaren geen deel meer uit van het behandelregime voor tuberculose in Nederland. Het antwoord streptomycine is dan ook om meerdere redenen onjuist.

Ongeacht de nevenziekte komen bij tuberculose al de medicamenten A t/m C in aanmerking en zal behandeld worden met een afgewogen schema, gebaseerd op de nevenziekte, resistentie, comedicatie en effect van de medicatie op de patiënt. Ons advies is om de behandeling altijd te laten plaatsvinden door of onder supervisie van een deskundige arts, bijvoorbeeld een longarts of de tbc-arts van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). Dat geldt des te meer als er complicerende factoren zijn zoals bij onderliggend leverlijden of het ontstaan van hepatotoxische bijwerkingen tijdens de behandeling.

R. van Altena, longarts Tuberculose Centrum Beatrixoord, en
dr. Gerard de Vries, arts KNCV Tuberculosefonds, Haren

  • Meer brieven

voortgangstoets tuberculose
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P. van Hasselt, huisarts n.p., ZEIST 08-11-2012 01:00

    "Dit is geen reactie op het bovenstaande, maar een punt van kritiek op het antwoord op vraag 41 uit de rubriekHoe Scoort U? (67/41pag2300). Ik weet niet waar ik dit anders kwijt kan. Want de vraag klopt niet. Het "goede" antwoord is dus dat er refractair symptoom moet zijn. Maar dit is geen eis van de wet maar van de Richtlijn Palliatieve Sedatie van de KNMG. Het enige antwoord waar je eventueel de wet zou kunnen bijhalen is C De levensverwachting wordt door de sedatie niet beïnvloedt. Bij verkorten van de levensverwachting gaat het om levensbeèindiging en dat is strafbaar."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.