Reacties
H. van der Linde
1 minuut leestijd
ingezonden reactie

MSD-advertentie

MSD plaatst al jaren advertenties voor het antidiabeticum Januvia in Medisch Contact. Op 19 september  met de toevoeging  “geen verhoogd risico op hartfalen” met verwijzing naar de TECOS-studie.  De genoemde toevoeging staat niet voor niets in de advertentie.  In talloze onderzoeken en een meta-analyse daarvan wordt een fors verhoogd aantal opnames voor hartfalen vastgesteld en de FDA heeft een waarschuwingsalert afgegeven. Maar MSD stelt daar een eigen onderzoek tegenover en wel het, door hen zelf geïnitieerde en gefinancierde, TECOS-onderzoek dat werd uitgevoerd door Duke Clinical Research Institute Durham. Dat is een van die vele Contract Research Organisations (CRO) waarvan professor Trudy Dehue de werkwijze heeft beschreven. Op de website van het Duke-instituut  (1) lezen we:

 “Our unique operational model ensures that all aspects of a project account for both our dedication to patients and the business needs of our sponsors. [.....] We know that successful research in today’s climate also includes [....] a communications strategy for effective dissemination of results.” 

Het instituut blijkt voor dat laatste een communicatietak (2) te hebben wat synoniem is voor een reclame- en marketingafdeling. De marketingwet die luidt “A study not marketed, is a study not done” wordt hier volop in de praktijk gebracht. 

Tegenover de TECOS-studie staan dus veel onderzoeken die een verhoogd risico op hartfalen laten zien. Op grond van een eigen belangenverstrengelde studie maakt producent MSD nu reclame voor Januvia met de slogan dat er geen verhoogd risico op hartfalen bestaat. Dat is niet toelaatbaar, dat is Russisch roulette met de loop gericht op de patiënt.  
Wat vindt de Codecommissie Geneesmiddelen Reclame (CGR) van deze reclame-claim?
De Gedragscode schrijft een deugdelijke onderbouwing van reclame-uitingen voor. 

 Hans van der Linde, huisarts te Capelle aan den IJssel

(1)   https://www.dcri.org/our-services
(2)   https://www.dcri.org/our-services/communications



ingezonden reactie

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.