Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Reacties
06 februari 2017 1 minuut leestijd
ingezonden reactie

Medisch Specialistisch Bedrijf oplossing voor de huisartsenpost

1 reactie

Recent is in Medisch Contact veel aandacht geweest voor de problemen met de huisartsenpost. Veel gaat over verminderen van werkbelasting. Een ander probleem is dat de verantwoordelijkheid voor diensten nu uitsluitend bij de praktijkhouders ligt.

Als gevolg van de overeenkomsten met de zorgverzekeraars worden diensten verdeeld over de praktijkhouders. Zij kunnen diensten dan weer doorverkopen aan waarnemers.

Een betere oplossing zou zijn als wij een soort Medisch Specialistisch Bedrijf oprichten. Alle praktijkhouders, HIDHA’s en waarnemers die werken binnen een bepaald HAP gebied worden hier lid van. Zij zorgen dan voor de bezetting van de diensten op de HAP, de HAP betaalt het MSB die de dienstdoende artsen betaalt. Diensten worden verdeeld over alle deelnemers, volgens een afgesproken verdeelsleutel. Er is een differentiatie in tarief op grond van het soort dienst (avond, nacht, feestdag) en niet of je waarnemer bent of praktijkhouder. Dit zou een aantal problemen oplossen. De diensten worden eerlijker verdeeld en iedereen, waarnemer of praktijkhouder, heeft dezelfde kans om diensten te kiezen. De vergoeding  voor waarnemers en praktijkhouders wordt gelijk. De leiding van het MSB wordt een soort “medisch directeur”. De huisartsen zelf zijn verantwoordelijk voor het medisch inhoudelijke deel van het werk en bepalen hoe dat er uit ziet. Huisartsen krijgen daardoor weer zeggenschap terug over de HAP. Waarnemers hebben hierbij dezelfde invloed als praktijkhouders. Het MSB moet een kwaliteitsbeleid hebben, incl. nascholing, voor ALLE deelnemers. Er moet wel geld bij. De 10-15 miljoen die wij nu zelf bijleggen op de diensten moet ergens vandaan komen. Verplaatsing van de SEH naar de HAP levert echter al substitutiewinst op en Zorgverzekeraars betalen op projectbasis vaak al hogere tarieven dan het NZA-tarief .

Op deze manier worden de diensten eerlijker verdeeld en krijgen wij meer zeggenschap over de ANW-zorg. Dit is nodig om het systeem toekomstbestendig te houden.

Koen van Vugt, huisarts, Etten Leur

ingezonden reactie ANW-diensten HAP werkdruk
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Anton Maes, huisarts, Dieren 10-02-2017 16:02

    "De organisatievorm lijkt mij secundair. Auteur noemt zelf ook de grootste blokkade: gezamenlijk het dienstrooster vullen. Als dat nou eerst wordt afgesproken..
    In Algemene bepalingen contract, recent nog via HRMO opgesteld, staat nog steeds te lezen: praktijkhouder doet de dienst en zorgt zelf voor waarnemer. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.