Reacties
Roelof Moes
1 minuut leestijd

Kostenonderzoek huisartsen onder vuur (2)

Plaats een reactie

Twee maanden geleden meldt de voorzitter van de NZa, de heer Langejan, in een interview in Medisch Contact: ‘Wij doen ons werk volledig transparant en tegen onze beslissingen kun je gewoon bezwaar aantekenen. Dat is ook wel gebeurd en iedere keer heeft de rechter ons in het gelijk gesteld. Die vindt dus niet dat wij zulke domme keuzes maken’ (MC 1/2012: 19).

Bij het huidige kostenonderzoek maakt de NZa net als de vorige keer helaas weer fouten. Ze heeft ondertussen toegegeven dat in elk geval dertien huisartsen de privépraktijkgegevens van een andere praktijk hebben ontvangen.

Hoe zorgvuldig is de rest van het onderzoek opgezet en hoe zorgvuldig zullen de aangeleverde gegevens verwerkt worden? Bij het bestuderen van de vragenlijsten krijg je de indruk dat de NZa middels simpel knip- en plakwerk alle verrichtingen van de afgelopen jaren in het Excelbestand heeft gestopt zonder goed na te gaan of ze nog wel actueel zijn en er überhaupt nog toe doen.Want waarom wordt er in de nieuwe vragenlijst naar verrichtingen gevraagd die uitsluitend gelden voor apotheekhoudende huisartsen, terwijl deze niet meedoen aan het onderzoek? Wat is de reden dat het herhalingsrecept nog genoemd wordt bij het jaar 2010 en wat doen de verrichtingen voor de huisartsendienstenstructuur (HDS) eigenlijk in deze lijst?

Voor elke huisarts die deelneemt aan het onderzoek is het invullen een hele toer en het doornemen van
niet ter zake doende items geeft een nodeloze belasting, die veel langer duurt dan twee tot vier uur, zoals de NZa suggereert. Is de NZa wel goed toegerust om een dergelijk eelomvattend onderzoek uit te voeren?

Roelof Moes, huisarts, Nijeveen

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.