Reacties
Hans van der Linde
1 minuut leestijd

Ghostwriters exit?

Plaats een reactie

Gratis themabijlagen bij medische bladen bevatten artikelen van ghostwriters waaraan artsen hun naam lenen. Ook staan er interviews in van artsen die reclameboodschappen uiten. Ghostwriting ligt al jaren onder vuur. Helpt dat?

Terug van vakantie trof ik bij Medisch Contact themabijlagen aan. Eén daarvan ging over DPP-4-remmers en GLP-1-analogen (bij MC 38). Producenten proberen deze antidiabetica in de voorschrijfpen van artsen te krijgen nog voordat onderzoek op harde eindpunten is verricht. Ze zijn dus onbewezen veilig en onbewezen effectief, evenals het antidiabeticum Avandia dat vorig jaar van de markt werd gehaald vanwege duizenden hartdoden in Amerika.

Dankzij intensieve marketing door betaalde opinieleiders gelukte het om in korte tijd het merendeel der Amerikaanse diabeten over te zetten op Avandia zonder voldoende fase-4-onderzoek. Omzet: 2,6 miljard dollar per jaar. Medici lieten zich wereldwijd misleiden. Momenteel probeert een marketingoffensief DPP-4-remmers te introduceren in Nederland – wederom zonder voldoende fase-4-onderzoek op harde eindpunten. Vier concurrerende producenten trekken daartoe gezamenlijk op om artsen rijp te maken voor hun producten EucreasR, JanumetR, GalvusR en OnglyzaR.

Het resultaat van die gezamenlijke actie was een themabijlage bij Medisch Contact. Geen van de artikelen in die bijlage is ondertekend door een auteur en er ontbreken redactienamen. De Rotterdamse internist Castro Cabezas wordt geïnterviewd met foto. Morbiditeit en mortaliteit van de middelen zijn volgens hem onbekend. Toch roemt hij het gunstig effect op het lichaamsgewicht van obese diabetespatiënten.

Kunnen we vanwege het ontbreken van namen onder deze artikelen concluderen dat artsen zich thans minder gemakkelijk lenen voor ghostwriting? Dat zou prettig zijn, maar het zou ook helpen als medische bladen weigerden reclame voor geneesmiddelen te verspreiden vermomd als farmacotherapeutische publicaties. ‘Themabijlage’ is daarbij een misleidende benaming die de lading niet dekt en beïnvloeding bevordert.

Hans van der Linde, huisarts in Capelle aan den IJssel

  • Meer brieven

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.