Reacties
Renee Hooijen
1 minuut leestijd

Geen adept van ADEPD

1 reactie

Ik moet ADEPD (adequate dossiervorming elektronisch patiëntendossier) registreren. Maar sinds ik dat braaf doe, zijn overzichtelijke probleemlijsten veranderd in ellenlange episodelijsten vol futiliteiten als cerumen, verzwikte enkel, uitstrijkje, acne vulgaris, hoesten en verkoudheid. Mijn overzichtelijke voorgeschiedenis ben ik kwijt.

Informatie over vaccinaties, oude fracturen en ondergane operaties staat in die afstotelijke episodelijst.

Ik kan niet meer iets als probleem kenmerken en het daardoor bovenaan in een episode plaatsen. Dat bepaalt het programma nu, ongeacht de ernst van de symptomen of de relevantie van de aandoening in het licht van overige aandoeningen.

Verder moet ik elke vraag van mijn patiënt coderen in een ICPC-code en een episodenaam geven. Dat zijn gemiddeld twee of drie vragen per consult van tien minuten, veelal futiel en zonder opmaat naar een diagnose.

Labuitslagen, specialistenbrieven, mijn eigen verwijsbrieven moet ik allemaal aan een episode koppelen. In de praktijk gaat die correspondentie vaak over meerdere episodes tegelijk, maar koppelen aan meerdere episodes kan niet.

ADEPD kost mij veel tijd en vervuilt mijn dossiers met irrelevante en onoverzichtelijke informatie.

Laat daarom die hele episodelijst vallen. Geef mij een overzicht met een probleemlijst waarin alleen die problemen staan die relevant zijn en blijven. Herstel de voorgeschiedenis, zodat ik daar op zoek kan naar ondergane operaties, doorgemaakte fracturen of verkregen vaccinaties. Maak deze lijsten uitwisselbaar tussen alle verschillende HIS-sen, zodat een verhuizing van een patiënt me veel minder tijd kost.

Als mijn dossierinformatie alleen relevante items opsomt, kan ik ook weer vlot een verwijsbrief aan de specialist maken.

Renee Hooijen, huisarts, Rotterdam


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • ,

    Het invoeren van de ADEPD-richtlijn in de eigen dossiervorming gaat altijd met de nodige puzzels en aanpassing van routines gepaard. Elke verandering vergt een periode van gewenning. Na het verschijnen van de eerste ADEPD-richtlijn in 2004 kwamen ver...gelijkbare reacties los. Tien jaar geleden waren de HIS’en nog niet zover dat zij ADEPD-registreren goed konden ondersteunen. Dat is inmiddels sterk verbeterd. (1)

    Het huidige HIS biedt mogelijkheden om de episodelijst overzichtelijk te houden. Zo kunt u tegenwoordig een episode als belangrijk (probleem) kenmerken, waardoor het HIS u helpt deze altijd bovenaan de episodelijst te tonen. Bovendien gaat dit kenmerk met de episode mee bij alle elektronische communicatie (huisartsenpost, verwijsbrief). Elk HIS heeft bovendien filter- en sorteerfuncties bij de episodelijst, waardoor u sneller vindt wat u nodig heeft. Episodes van aandoeningen waarvoor geen zorg meer wordt geleverd, kunnen (meteen) afgesloten worden. Sommige HIS’en doen dat voor u als er lang geen verslaglegging is geweest. Voor doorgemaakte operaties bestaat een apart deel in uw HIS en een aparte codelijst.

    Natuurlijk blijven er anno 2014 nog steeds wensen over. Input van leden hierover stelt het NHG zeer op prijs. De zorgwereld verandert, denk bv. aan wijkgerichte zorg en GGZ, en dus veranderen wij mee. De richtlijn ADEPD wordt door een werkgroep praktiserende huisartsen regelmatig geactualiseerd. De meest recente versie is op de NHG-website te lezen. Op HAweb.nl wordt in de groep “ADEPD in de praktijk” onderling discussie hierover gevoerd. U bent van harte uitgenodigd om aan deze discussie deel te nemen.

    Khing Njoo, Nederlands Huisartsen Genootschap
    Afdeling Implementatie, Sectie Automatisering

    (1) Bij, S. van der, Khan, N., Veen, P. ten, Roodzant, E., Visscher, S., Verheij, R. De kwaliteit van elektronische verslaglegging door huisartsen gemeten: EPD-scan regio Twente, eindrapport. Utrecht, NIVEL, 2013.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.