Reacties
Joachim Knap
1 minuut leestijd
burn-out

Burn-out bij huisartsen

4 reacties

In november 2012 verscheen een verslag van een enquête van Movir onder huisartsen over burn-out. De uitslagen liegen er niet om: 15 procent van de respondenten is wel eens burn-out geweest; 70 procent heeft wel eens burn-outverschijnselen en 80 procent ziet burn-outverschijnselen bij collega’s.

De oorzaken zijn bekend: te drukke en te lange dagen; werkdagen van twaalf uur zijn eerder regel dan uitzondering en daar komen de diensten dan nog bij. En waarom die dagen zo druk en lang zijn, is ook bekend. De belangrijkste reden is de hoeveelheid administratieve handelingen. Alles moet ICPC-gecodeerd, alle medicatie-overzichten moeten up-to-date zijn, de ketenzorg moet goed geregistreerd zijn, de episodelijsten moeten kloppen, het epd, de financiële afhandeling; allemaal belangrijk en nuttig, maar ze slurpen tijd.

Toch zijn de meeste huisartsen erg tevreden met hun werk. Hoe kan dat? Ik denk door de goede contacten met patiënten, daar gaat het immers allemaal om, en door een goede werksfeer: prettige collega’s, goede assistentes en praktijkondersteuners.

De oplossing van de (veel) te hoge werkdruk en dreigende burn-out is niet te halen uit kortere efficiëntere patiëntencontacten, integendeel zelfs: neem ruim de tijd voor ze. De oplossing is ook niet te halen uit minder administratieve handelingen: die zijn essentieel voor een goede en verantwoorde praktijkvoering. De enige juiste oplossing, en tevens de preventie van burn-out is meer tijd – en dat kan door minder patiënten per huisarts.

De normpraktijk moet terug naar 2000 patiënten, en in achterstandswijken naar 1800, of zelfs nog minder. Dat kost meer huisartsen en dus meer geld. Maar dat betaalt zich onmiddellijk terug in ontspannener huisartsen, die beter werken, minder fouten maken en minder verwijzen.

Joachim Knap, huisarts, Amsterdam


burn-out
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • O. Dijkstra

    huisarts, DELDEN

    Het kontakt met de patient staat centraal. De rest is diendend daarvoor. Het is geen doel op zich zelf. Het moet helpend zijn. Net als personeel, zoals een praktijkmanager.

  • P.B. van der Endt

    Huisarts, 'S-GRAVENZANDE

    Indien wij willen dat de de huisartsenzorg van goede kwaliteit blijft, moeten wij zorgen dat de randvoorwaarden hiervoor aanwezig blijven. De huisarts komt het best uit de verf als hij in opperste concentratie zich met de patient kan bemoeien. Hij mo...et zo min mogelijk lastig gevallen worden met nodeloze administratie. Op deze manier kan de arts met voldoende aandacht voor de patient deze leiden door het leven, om onnodige verwijzingen naar de tweede lijn te voorkomen en zodoende de kosten voor de gezondheidszorg te beheersen. Op deze manier is de patient blij, de dokter blij en uiteindelijk ook de minister

  • M.E. Bartelsman

    Huisarts, AMSTERDAM

    De fijnste werkdagen zijn de dagen dat het HIS down is, of internet down. Dan trekken wij de dossier kasten open, en maak ik summiere notities in het papieren dossier, schrijf recepten met de hand, kijk ik niet online in Ziekenhuisdossiers, zoek gee...n online labuitslagen, maak ik geen digitale verwijzingen naar lab of poliklinieken. EN heb alle tijd en rust om met mijn patienten te praten. Heerlijke dagen. Het digitale tijdperk heeft beslist veel gebracht in de vorm van zorgvuldigheid (finanaciele administratie, medicate bewaking), maar de prijs is hoog. Praktijken kleiner, consulten langer, dat zijn opties, maar zou een medisch secretaresse niet de digitale handelingen kunnen verrichten terwijl wij het consult doen? Zou dat een optie zijn?

  • A. ten Have

    huisarts, HUIZEN

    Hi Joachim,

    Ben het helemaal met je eens, heb zelf een praktijk van 1300 patiënten, maar maak wél dagen van 10 uur, door de vele administratie.

    Dit kan echt lager, LSP/ UZI passen en andere administratie ( stoppen met roken...!?) die 'gratis'over j...e heen gestort wordt, vreet veel tijd en energie. Ik zeg; niet doen.

    Blijf je tijd richten op de patiënt; dit maakt je een leukere dokter en dan blijf je dicht bij jezelf.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.