Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Wat bent u laat!

2 reacties

Als arts in ruste kom ik ook weleens in een ziekenhuis. Zo was ik een maand geleden verwezen naar de dermatoloog.

Bij binnenkomst in de spreekkamer was de eerste vraag die de dermatoloog mij stelde: ‘Waarom komt u zo laat?’ De eerste mogelijkheid voor een afspraak was een week eerder, maar toen was ik op vakantie. De dermatoloog vroeg zich af waarom er geen spoedafspraak door de huisarts was gemaakt. Mijns inziens hoort een dermatoloog dit niet met de patiënt maar direct met de verwijzend huisarts te bespreken.

Jelte Prins

bedrijfsarts niet-praktiserend

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.H. Alphenaar

    Huisarts, Utrecht

    Ad" wat bent u laat":
    Eens, een huisarts moet de urgentie in de verwijsbrief duidelijk maken. Of desnoods even telefonisch overleggen.
    Maar ik mis veel informatie in dit perikel:
    Vermeldde de huisarts de urgentie niet? Ook aan u niet? Of, zoals i...n mijn wijk vaak nodig is: als het u niet lukt om binnen x dagen een afspraak te maken , bel ons dan terug?
    En om niet alles op de huisarts te gooien: wist deze wel van uw eigen beslissing om wegens vakantie uit te stellen?
    Kortom: een interessant onderwerp: Hoe ver gaat de verantwoordelijkheid bij verwijzing. Maar veel te kort om iets over te zeggen, laat staan de laatste vraag te beantwoorden. Geen duidelijk perikel voor mij.

    • E.M. Stuveling

      Huisarts

      Er mist idd veel informatie in dit praktijkperikel. Als de dermatoloog dit spoed vond moet deze dit terugkoppelen met de huisarts, niet met de patiënt.
      Laat onverlet dat de dermatoloog óók een verantwoordelijkheid heeft m.b.t. het triëren van de verw...ijsbrief. We weten nu niet wat er in de brief stond, maar deze dermatoloog wist dat wel, en kan hiermee met de huisarts op reflecteren of evt zijn triagerende collega van de dag van verwijzing aanspreken als de huisarts de casus juist omschreven heeft, maar de patiënt niet tijdig is opgeroepen.
      We weten uit het perikel ook niet of de situatie is veranderd, welke instructies zijn meegegeven etc.
      Door oplopende wachttijden zullen deze situaties zich vaker voordoen en daarin hebben wij allen verantwoordelijkheid.

      [Reactie gewijzigd door Stuveling, Erik op 11-01-2025 16:25]

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.