Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Penny wise fröbelen

2 reacties

In het hospice ligt een patiënt met een enorme ascitesbuik. Voordat zij in het hospice kwam, heeft ze in het ziekenhuis al tweemaal met veel succes een ascitespunctie gehad.

Omdat ze toenemend last van kreeg, wilde ik in het hospice ook een ascitespunctie verrichten. Hiervoor bestelde ik bij de apotheek een ascitesdrainageset. Deze bleek niet vergoed te worden en kost 55 euro.

Als ik deze patiënt met de ambulance naar het ziekenhuis stuur om daar de punctie te laten verrichten, zijn de kosten een veelvoud hiervan, maar worden wel vergoed. Penny wise, pound foolish!

Omdat ik deze kosten voor de maatschappij niet wil verantwoorden, ben ik uiteindelijk maar weer primitief aan de gang gegaan met een infuusnaald en een afgeknipt infuussysteem (zonder klepjes). De infuusnaald tegen het afknikken gefixeerd door hem door het midden van een pleisterrolletje te steken. Dit geheel vervolgens met veel pleisters weer fixeren op de buik en het uiteinde van het systeem in een emmer fixeren. Het ziet er niet uit, maar werkt gelukkig wel. Uiteindelijk 6,5 liter afgelopen. Patiënt was helemaal opgelucht en bovendien dankbaar dat ze daarvoor niet naar het ziekenhuis hoefde.

Wanneer krijgen we in de palliatieve zorg de beschikking over de juiste materialen om zinnige zorg op de juiste plek uit te voeren, en we niet primitief hoeven te fröbelen met materialen die daar niet voor ontworpen zijn?

Johan Blommestein
huisarts en hospicearts

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A. van Luijk

    huisarts n.p., OEGSTGEEST

    In 1969 ( ja echt!) verving ik bij een patient regelmatig een suprapubische catheter.
    Het toenmalige ziekenfonds vergoedde 4 catheters per maand. Ambulancevervoer naar de poli urologie werd wel vergoed, uiteraard inclusief materialen.
    Het ziekenfo...nds was na overleg niet bereid mij als een goedkopere oplossing te zien. De vervolgens door mij geraadpleegde Ziekenfondsraad sloot zich bij die opvatting aan.
    L'histoire se répète!

  • B.H. Kooistra

    Specialist Ouderengeneeskunde, Almere


    https://www.medischcontact.nl/default-tonen-op/amgate_6059_138_tich_r201790847690418.pdf

    17 jaar geleden schreef ik dit en mocht het voordragen bij de staatssecretaris . Zij vroeg de aanwezige verzekeraars of dit klopt, en op hun bevestiging droeg... zij hun op het te gaan aanpakken. Ik ben daarna uitgenodigd en wezen praten bij de NZA. Toch is hier nog steeds niets mee gedaan.

    Gelukkig is er geen vooruitgang, het is zo al erg genoeg ((Gerard Reve)

    [Reactie gewijzigd door Kooistra, Barend op 07-12-2024 12:28]

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.