Praktijkperikelen
Mitchell Windsma
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Opereren in Spanje: zon, zee, ziekenhuis?

6 reacties

Telefonisch spreekuur. Hulpvraag: ik krijg een heupoperatie in het buitenland, wil de huisarts mijn antistollingsbeleid rond de operatie regelen?
Hmm… Als huisartsen werken wij generalistisch, wij weten van bijna alles op zijn minst een beetje, maar perioperatief antistollingsbeleid lijkt mij niet onze expertise.
Eerst het verhaal maar aanhoren.

‘Ja hoi dokter, ik word volgende maand in Spanje geopereerd aan mijn heup. Alleen maar voordelen! Er is geen wachtlijst, je krijgt zes weken revalidatie volgend op de operatie, en het is er nog lekker warm ook! Plus, het wordt allemaal vergoed door de verzekeraar!’

Ik wil bijna vragen of het ziekenhuis in Benidorm staat. Op het netvlies van mijn brein zie ik lange rijen oudere mensen, achter de rollator, die verbeten van pijn het ziekenhuis instappen, om daarna zes weken lang vrolijk huppelend met een fysiotherapeut aan de arm het strand opzoeken.

‘Maar de chirurg in Spanje zei dat ik met mijn bloedverdunners moet stoppen en verwees mij naar de huisarts voor een vervangend beleid rond de operatie. Uw collega zei dat ik daarvoor bij de cardioloog moest zijn die het heeft voorgeschreven. Ik dus de cardioloog gebeld, maar die verwees mij terug naar jullie, omdat de verwijzing meer dan een jaar geleden was!’

Met enige verbazing hoor ik het verhaal aan. Dus de chirurg in Spanje opereert, en de arts in Nederland mag daar ‘even’ een antistollingsbeleid op verzinnen? Wat als mevrouw dan een forse bloeding krijgt tijdens de operatie? Wijst de cirujano dan naar ons? Of zichzelf? En andersom, wat als ze een trombo-embolische complicatie krijgt?

In gedachten ben ik terug bij mijn tijd als tropenarts in opleiding op de afdeling Chirurgie. Ik beeld mij in dat het strenge, doch rechtvaardige hoofd van de Chirurgie mij vraagt of ik het antistollingsbeleid voor zijn patiënt heb geregeld. ‘Dat heb ik uitbesteed aan de huisarts!’ roep ik zelfvoldaan. Met een ferme schouderworp werpt de woedende chirurg mij de kamer van de patiënt uit. Ik schud het fantasiebeeld van mij af, terug naar deze bizarre realiteit.

‘Sorry mevrouw, maar daarmee kunnen wij u niet helpen. Als huisartsen regelen wij dit beleid nooit, wij weten daar onvoldoende van. Maar nog belangrijker, er is geen enkele manier waarop ik mijn beleid kan controleren als u helemaal in Spanje bent. Wat als het misgaat? Die verantwoordelijkheid wil en kan ik niet dragen. Ik sta voor kwalitatief goede zorg, en dar heb ik op deze manier geen zicht op. Het beleid rond uw operatie is de verantwoordelijkheid van de operateur, zo hebben wij dat ook in Nederland geregeld, dus ik verwijs u toch naar mijn Spaanse collega. Wellicht dat de zorgverzekeraar nog kan bemiddelen als de chirurg niet meewerkend blijkt.’

‘Och, wat een gedoe. Het klonk juist allemaal zo aanlokkelijk, dit hadden ze er wel even bij mogen zeggen.’

Ik snap het wel. Zon, zee, ziekenhuis. Geen wachtlijst. Allemaal vergoed. Klinkt lekker.

Maar hoe is deze zorg geregeld? Op het internet vind ik alleen informatie over de vergoeding van de zorg, over aanvullend verblijf in het hotel en de kosten van de vlucht. Niets over het regelen van perioperatieve zorg. En als ik iets heb geleerd van mijn tijd bij de Chirurgie, is dat goede perioperatieve zorg essentieel is voor goede uitkomsten.

Zorgverzekeraars, hoe zit dit?

Mitchell Windsma

huisarts, Groningen

Meer praktijkperikelen Meer van Mitchell Windsma

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.G.H. Tinselboer

    Apotheekhoudend huisarts, Slagharen

    Gezien het feit dat patiënt kennelijk nog 6 weken vitamine D staat te stapelen aan de Costa lijkt me eventuele postoperatieve problematiek niet zo snel een probleem voor hier, maar mag señor doctor het oplossen.
    Bij terugkomst dan vervolgens niet na...ar de huisarts voor een verwijzing naar de Nederlandse tandwielspecialist, maar als patiënt je zelf melden bij het ziekenhuis naar keuze indien er nog verdere controle en/of behandeling gewenst is. Ook hier weer: https://www.ordz.nl/verwijsafspraken. (Verwijstype 8)
    Olé

  • A.G.H. Tinselboer

    Apotheekhoudend huisarts, Slagharen

    Tenzij expliciet terugverwezen èn geaccepteerd door de huisarts blijft de patiënt onder verantwoordelijkheid van de tandwielspecialist; in dit geval kennelijk de cardioloog. Zie ook: https://www.ordz.nl/verwijsafspraken
    Dat diezelfde cardioloog verv...olgens met deze poppenkast niet in zee gaat is volgens dezelfde retoriek als hier de huisarts wel te verwachten. Hier wil en kan je op deze manier niet aan meewerken.

  • H.J.A. Visser

    KNO-arts , Warmond

    En de complicaties mogen we dan weer in Nederland oplossen ….
    Met een ontslagbrief in het Spaans en een telefoon nummer om even te bellen met de professor 😳.

  • J.H. Leenders

    arts, Leeuwrden

    Zorgverzekeraars, hoe zit dit ?
    Kregen de zorgverzekeraars in het verleden het verwijt dat zij teveel op de stoel vd dokter gingen zitten, en nu mogen zij dit wel becommentariëren / adviseren / regelen ? Wat een logica.

    • C.E. Clemens

      Revalidatiearts

      Dat lijkt me niet de juiste interpretatie van de vraag. Het gaat erom dat deze zorg kennelijk klakkeloos wordt vergoed, terwijl het incomplete/inadequate/slechte zorg is, omdat er niets fatsoenlijks geregeld is voor dit soort peri operatieve vragen. ...Zorgverzekeraars moeten kritisch kijken of de zorg die de vergoeden goede zorg is, en dat lijkt hier niet te gebeuren.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.