Met zo’n duizend anderen in de wachtrij…
7 reactiesDaar zitten we dan, m’n manager en ik, klaar voor de start om in te loggen als ware het een belangrijk concert. Midden in de nacht, want om precies 00.00 uur gaat het van start. Als we precies op tijd inloggen dan kunnen we bestellen en liggen we met een beetje geluk binnen een halfuur alsnog op bed… We houden appcontact.
Zij gaat bestellen voor een andere praktijk dan ik. De griepprikken wel te verstaan. Ondanks onze goede voorbereidingen en het feit dat we al een halfuur eerder zijn ingelogd om op het juiste moment de druk op de knop te geven, gaat het toch mis….
Met ons loggen nog duizenden assistentes/managers/praktijkhouders in, waardoor het systeem plat komt te liggen. Met een beetje geluk en na een uur proberen kom ik er toch in en weet voor drie van de vier praktijken de griepprikken te bestellen. Elke keer met weer ruim duizend praktijken voor me. Ik stel me voor dat die ook allemaal vloekend en tierend proberen hun deel van de griepprikken te bemachtigen, terwijl ze ook keer op keer uit het systeem worden gegooid. Om maar te zorgen dat je niet de laatste bent, want dan ben je niet in oktober maar in november pas aan de beurt voor de levering. Uiteindelijk, klokslag 02.00 uur, heb ik het voor elkaar…
Niemand wil dat de praktijk van zijn buurman vier weken eerder kan beginnen met vaccineren
Niemand wil dat de praktijk van zijn buurman vier weken eerder kan beginnen met vaccineren dan hijzelf. Dat levert namelijk allemaal onnodige werkdruk op voor de assistentes, vanwege ongeruste patiënten die denken dat ze vergeten zijn – omdat hun buurman allang de prik heeft mogen halen – of die bang zijn dat zij door de late vaccinatie toch de griep zouden kunnen krijgen, die anders voorkomen had kunnen worden.
Hoe simpel zou het zijn om gewoon de aantallen te kunnen doorgeven en hoe handig qua logistiek om gewoon alle huisartsenpraktijken in één buurt op dezelfde dag van hun voorraad te voorzien. Dan maar net als in coronatijd eerst Groningen/Friesland/Drenthe en het jaar erop Limburg/Brabant/Zeeland als eerste. Ben benieuwd of ze bij de SNPG wakker worden of dat we volgend jaar weer met duizenden tegelijk in de rij staan te wachten, alsof het een fantastisch evenement is waarop kan worden ingeschreven.
-> Ook een praktijkperikel of anekdote delen? Dat kan (desgewenst anoniem)! Mail naar kopij@medischcontact.nl.
auteur
Claudia Stigter, huisarts, IJsselstein
Meer over dit onderwerp Meer perikelen
K. Balwant-Gir
Huisarts, Rotterdam
- maart: selectie maken
- mrt-mei: mensen nabellen of ze het wel willen
- juni: ratrace omdat patiënten vroeg gevaccineerd willen worden voordat ze half oktober naar de zon vertrekken.
- sept-nov: berg aan telefoontjes beantwoorden van mensen die ...vragen wanneer de uitnodiging komt of mensen die denken dat ze in aanmerking komen
- okt/nov: afhankelijk van levering prikken, mensen nabellen, huisbezoeken en nog meer mensen die denken recht erop te hebben die je niet mag prikken terwijl je een berg vaccins overhoudt ondanks alle inspanningen.
- dec: rekening betalen voor de uitnodigingen. Boete betalen voor de 50% die niet is komen opdagen (tenzij je alleen de 50% besteld hebt). Als je niet goed hebt ingeschat: nieuwe vaccins bestellen, want delen met andere praktijken mag niet meer!!! Alhoewel het boetesysteem zogenaamd is om spillage tegen te gaan.
Waarom doen we dit nog? Omdat collega’s het fijn vinden om een keer per jaar even te socialisen.
Oplossing kan ook simpel. Wij doen selectie. SNPG huurt een grote tent af en laat de GGD op de COVID priklocaties de prik geven. Kosten uitnodiging voor SNPG zelf. Kosten voor personeel voor hunzelf en evt spillage ook voor hunzelf. Huisarts krijgt vast bedrag, zeg maar €1,00 per patiënt voor de moeite van de selectie. Dan maken we ook eens een keer winst voor alle patiënten die niet komen opdagen.
Het systeem slaat nergens op en degenen die zich eraan vasthouden hebben geen enkel zakelijk inzicht. De huisarts is geen ondernemer en daarom hebben wij de laagste tarieven in de gehele zorg. Door het samen op te lossen voor het achterlijke systeem van een ander, zijn we steeds bezig om dingen efficiënter en goedkoper te maken. Dat klinkt positief, maar dat is het niet. Tarieven worden daardoor nog lager en de werkdruk hoger. Ga ondernemen of hou je mond als je niet weet waar je over praat. Vaak hoor je: ik heb wel even €10.000,- gedeclareerd. Sorry maat, maar op school was je kennelijk ook geen rekenwonder. Tel je daadwerkelijk alle kosten die je maakt op, dan verdien je geen cent aan de vaccinaties. Je bent alleen bezig met veel werk, die je uiteindelijk zakelijk niets oplevert.
E.M. Stuveling
Huisarts, Nijverdal
De organisatie van de jaarlijkse griepvaccinatie is idd een crime. Oplossingen voor SNPG te over, aangedragen ook. Bijvoorbeeld meer regionale distributiepunten, lean systeem, vaste tijdstippen qua levering per postcode etc. Het systeem is nu wat het... is: how to deal? Veel collega huisartsen doen echter mee om de frustraties rondom dit circus in stand te houden. Alsof je geen keuze hebt. Slave of the system.
Maar, je hoeft niet per se 2 op 3 juni 2024 om 0:00 uur achter de computer te gaan zitten. Doe het de volgende dag, overdag in alle rust. Inventariseer wanneer je collegae de griepprikken ontvangen en stel GEZAMENLIJK een vaccinatiedatum vast. Geeft geen enkel gedoe. Prik je zo nodig gewoon wat later met z’n allen. In oktober/november is de griep nog niet op z’n top.
Dat is SAMENWERKING. Onderlinge samenwerking in HAGRO’s/coöperaties kan nog wel eens het onderliggende probleem zijn…. In coronatijd kon het toch wel?
[Reactie gewijzigd door Stuveling, Erik op 27-12-2024 18:14]
A.J.M. Mensink
kinder- en jeugdpsychiater, Beuningen
Met verbijstering las ik over de organisatie van de verdeling van griepvaccins, en hoe huisartsen voor hun praktijk de vaccinaties bemachtigen. Nooit bedacht dat achter de jaarlijkse prik de logistiek op deze wijze is georganiseerd. Iets eerder in he...tzelfde MC stond dat een nieuwe coöperatie de praktijkhouder moet ontzorgen. Zou eea dan toch iets met elkaar te maken hebben vroeg ik me af? Even googelend lees ik dat de SNPG in driehoofdig bestuur 2 praktiserend huisartsen heeft. En dat ze na elke griepcampagne een tevredenheidsonderzoek doen. Huisartsen, ik steun jullie van harte: vul vooral het tevredenheidsonderzoek in (over de wijze van distributie) en zoek contact met (de collega's in) het bestuur!
J.M. Elferink
Huisarts, Enschede
Mooie blog! Ik heb geklaagd bij SNPG over de gang van zaken. Ook namens veel andere huisartsen. Zie ook mijn post op LinkedIn: https://www.linkedin.com/posts/annekeelferink_klachtenformulier-vaccinatiecampagne-snpg-activity-7251871532925292545-VOd3 ...
Ik vind het onbegrijpelijk dat SNPG er (nog steeds) voor kiest om midden in de nacht de website open te zetten. Duizenden huisartsen en/of diens medewerkers blijven tot ver na middernacht wakker om vervolgens in een wachtrij terecht te komen van een ook nog eens zeer slecht functionerend bestelsysteem. Na uren wachten zijn ze misschien aan de beurt, óf ze worden eruit gegooid. De volgende dag heb je dus duizenden vermoeide dokters of assistentes aan het werk.
Met een paar simpele verbeteringen (zie hieronder) kun je het voor veel huisartsen een stuk minder stressvol maken.
En dat is toch waar de SNPG voor staat? SNPG’s visie: "Wij streven naar een zo betrouwbaar en doelmatig mogelijke ondersteuning van de eerste lijn ...". Betrouwbaar en doelmatig is de bestelprocedure nu in elk geval niet.
Ik ga ervan uit dat SNPG haar visie waar gaat maken, en volgend jaar met een betere bestelprocedure komen.
Verbeterideeën:
1. Zet de website open voor bestellingen op een tijdstip tijdens kantooruren.
2. Zorg voor een betere ICT-technische infrastructuur, waardoor de bestelprocedure niet vastloopt. Kost wat, heb je ook wat.
3. Kies voor random spreiding in de leveringsmomenten, en niet voor 'wie het eerst komt die het eerst maalt', daarmee haal je ook de piekbelasting uit het systeem..
Zijn er alternatieven om vaccins te bestellen? Als het komend jaar niet beter gaat, ga ik die onderzoeken en wijd verspreiden.
I.A.J.M. Meekes
Huisarts, Ede
Waarom willen huisartsen allemaal om 0.00 bestellen, zijn de vaccins ooit op?
Het gaat al jaren zo, maar waarom is het aantal HA dat 's nachts bestelt opeens zoveel hoger? Is het het schaarste principe, iets dat iedereen nu wil? Het lijkt wel WC pa...pier in coronatijd.
E. Brand-Piek
Huisarts
Of gewoon niet meer meedoen aan de ratrace zoals mijn fijne collega. En onze patiënten zijn dan bij een late griepgolf het beste beschermd zoals onze toppers van assistentes al jaren vertellen aan ongeruste patiënten. Dat zijn er overigens niet veel ...meer, ze raken het gewend vaccineren in november.
J. van Driel
Huisarts, Benthuizen
Precies! Net als met t vrij roosteren. Raar dat we dit jaren anders deden...
Ontzorg de huisartsenpraktijk.
Ene jaar eerder, andere later levering, je weet waar je aan toe bent.
Voor-ingevulde getallen van jaar ervoor in portaal zou ook helpen