Praktijkperikelen
Matthijs Eefting
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Lekker efficiënt

4 reacties

Zojuist werd vanaf een geriatrische revalidatieafdeling van een verpleeghuis een 88-jarige dementerende patiënt ingestuurd met een urineweginfectie.

Dit, zo luidde de verklaring, ‘vanwege het niet aanwezig zijn van een arts alhier op locatie in de avond en nacht en het nog niet starten van antibiotica ondanks een positieve urinestrip’.

Op de website van het verpleeghuis staat overigens dat ze ‘altijd voor u klaarstaan’.

Navraag leert dat beoordeling door een geriater de organisatie 100 euro kost, dus om te besparen wordt hij met een ambulance naar een SEH van ons ziekenhuis gestuurd.

Een efficiënte besparing?

dr. Matthijs Eefting
internist-hematoloog, Ikazia Ziekenhuis Rotterdam

Meer perikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • I.A.J.M. Meekes

    Huisarts, Wageningen

    Dit is niet alleen de zorg. Te gemakkelijk om dit alleen daar neer te leggen. Deze casus roept veel vragen op. Zou deze patient geen familie hebben, waarmee overleg is geweest? Dementerend, op revalidatie afdeling?
    Hier ontbreekt communicatie op elk... terrein denk ik.

    • F.C. den Heijer

      HAIO

      Vaak werken zorginstellingen met een particulier bedrijf voor de ANW uren zoals gericall. Het verpleeghuis betaald per beoordeling. Wie moet inschatten of er een beoordeling nodig is? De verzorgende of regieverpleegkundige. Als er te veel beoordeling...en op een afdeling worden gedaan kost dat budget. De drempel voor een beoordeling ligt dus vrij hoog en reken maar dat een individuele verzorgende er op aangesproken wordt als ze te vaak om een beoordeling vraagr

      • A.E. van Westreenen

        Arts, Edegem

        Kwestie van verplichten dat een arts verwijst in niet spoed situaties, zoals dat overigens altijd al hoort. Dat had de triage ook kunnen verzoeken van de meldkamer. Verwijzing UWI met hulpvraag antibiotica hoeft immers niet met sirenes.

  • M.A. de Vries

    Huisarts, Middelburg

    Dit is het resultaat van de privatisering van de zorg. Een bizarre, zeer patiënt onvriendelijke en schandalige manier van handelen.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.