Fit to travel
2 reactiesMijn assistente vertelt me 'dat ze een patiënte uit de praktijk aan de lijn heeft; ze zit nog 'onder de knop'. Of ik snel een antwoord kan geven want ze belt uit het buitenland. Vanuit Schotland en de tijd lijkt te dringen.
Of ik een 'fit to travel'-verklaring wil schrijven...?' Op de boot is ze aangeschoten met de vraag hoe lang ze zwanger is. Dat is 27 weken plus 2 dagen en bij 28 weken zwangerschapsduur is een zogenaamde 'fit to travel'-verklaring nodig. Over tien dagen, wanneer de terugreis wordt gemaakt, is deze grens nu ineens in gevaar. Hoe werkt zoiets? Heeft een rederij medewerkers die indiscrete vragen aan betalende passagiers mogen stellen? Geen idee, maar ik kan me de stress aan de andere kant van de Noordzee voorstellen en besluit iets onzinnigs aan het papier toe te vertrouwen teneinde een premature Britse partus te voorkomen. Preventive medicine zullen we maar zeggen...
Meer praktijkperikelen
P.J. Mitra
arts en jurist gezondheidsrecht, onafhankelijk medisch adviseur ArtsTotaal, Schaijk
Vooropgesteld, dit soort briefjes hebben alleen reële werking naar leken toe en komen vaak voort uit juridisch geneuzel, waar met name Common Law landen (UK en voormalige koloniën/huidige kroondomeinen, VS) niet vies van zijn.
U bevindt zich echter ...in Nederland en in Nederland zijn de regels helder. Elke uitspraak, anders dan puur feitelijk van aard, is niet aan de behandelend arts (in de regel met inbegrip van praktijkgenoten) om aan het papier toe te vertrouwen. Ook niet om 'de vertrouwensrelatie te behouden', iets waar huisartsen nog altijd te vaak gevoelig voor zijn. Het weigerbriefje van de KNMG biedt voldoende duidelijkheid om de kous daarmee af te laten zijn.
En ja, dan zal men kosten moeten maken om een onafhankelijk arts in te schakelen om dergelijke onzinbriefjes te moeten voortbrengen. Maar als je op vakantie gaat lees je je, als het goed is tenminste, ook vooraf in en budgetteer je daarnaast ook 10-20% van je totale budget als mogelijke tegenvallers. In dit geval was verder de Eurotunnel pakken ook een optie. Eventueel omrijden compenseer je, voor een groot deel van Nederland, ruim met een half uur transittijd. Kost wellicht extra geld, maar daar kon je vooraf rekening mee houden. Hoe dan ook, probleemeigenaarschap behoort niet over te gaan naar de huisarts.
[Reactie gewijzigd door Mitra, Peter John op 24-10-2024 11:17]
E.M. Stuveling
Huisarts
We begrijpen allemaal de stress. In de luchtvaart lopen de fit-to-fly verklaringen normaliter via de luchtvaartmaatschappij of zgn vluchtarts. Zij nemen wel of niet het risico iemand aan boord te nemen door eigen beoordeling, wellicht ondersteund met... informatie, maar niet met verklaringen. Nu weten we natuurlijk niet hoe deze bootmaatschappij met deze verantwoordelijkheden omgaat, maar deze ligt nu bij u! Wat nu als ze door de (desondanks door u afgenomen) stress toch op de boot mocht bevallen of erger? Wat heeft u nu eigenlijk ‘verklaard’? U kunt alleen vaststellen dat ze zwanger is. Niet of dat een gevaar oplevert voor de bootreis. Maar die zwangerschap… dat had men ook wel in de gaten. Vraag was alleen: kon het, medisch gezien.
Waarom blijven we als BV Huisartsen hier toch steeds weer intrappen… en niet de afgesproken juridische lijnen handhaven (die er ook ter bescherming van onszelf zijn).
Uw patiënt zal u dankbaar zijn dat er onderweg niets is gebeurd… Wij zijn fijne huisartsen.
[Reactie gewijzigd door Stuveling, Erik op 23-10-2024 17:00]