Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

De verwarring compleet

Plaats een reactie

Mijn patiënt, een 80-jarige man met uitgebreide urologische en cardiale voorgeschiedenis, komt op mijn spreekuur. Hij is sinds een week toenemend moe. Blijft het liefst op bed liggen. Maar welke tractus ik ook probeer: ik vind geen aanknopingspunten voor de oorzaak. De laatste blaasspoelingen zijn alweer drie weken geleden en verder ging het eigenlijk wel. Zijn vrouw, voorheen verpleegkundige, zorgt namelijk goed voor hem.

Bij een vervuilde urine en verhoogde infectieparameters start ik pragmatisch met antibiotica. Echter in afwachting van de kweek met enige diagnostische onzekerheid. Mevrouw begrijpt dat en zal goed op hem letten!

Tot mijn verbazing krijg ik vier dagen later via mijn assistente het verzoek van mevrouw om de antibiotica te verlengen, want ‘dat moest van de nefroloog’. Ik bel met de poli Nefrologie... om met nog meer verbazing achter te blijven: de nefroloog die het advies aan mevrouw had gegeven de antibiotica te geven was vrij die dag en de enige notitie in het dossier was van de uroloog: ‘mevr belt: huisarts verlengt kuur op advies nefroloog’.Mijn verwarring is compleet. Ik besluit meneer maar te bellen. Hij knapt gelukkig ietsje op maar besluit al snel om de telefoon aan zijn vrouw te geven, want zij regelt alles.

Het blijkt dat mevrouw daags ervoor in de middag op pad was, waardoor ze ons niet heeft kunnen bellen voor de kweekuitslag. Ze wist, als vaste patiënt, dat ik normaliter de volgende dag niet zou werken en had dit nog even op de website gecheckt. Om niet onnodig lang op de uitslag te hoeven wachten heeft ze zelf in het ziekenhuisdossier van haar man gekeken en de positieve kweek gezien. Omdat ze zich zoveel zorgen maakte, heeft ze de nefroloog gemaild. Die is geen behandelaar meer maar zei dat ze áltijd contact op mocht nemen als er wat was. Die heeft haar ’s avonds teruggebeld en zeer zorgzaam geadviseerd de kuur te verlengen. Helaas zonder dat in het medisch dossier te kunnen zetten, want tja het was laat en hij was thuis én geen behandelaar meer tenslotte. Daarop heeft ze de behandeld uroloog ook maar even laten weten, nu ze toch de regie aan het voeren was. Pas daarna vroeg mevrouw de geadviseerde verlengde kuur vervolgens aan mij, de onwetende huisarts. Wat een heerlijk betrokken partner én nefroloog.

Mijn assistente vroeg: ‘Wat leren we hier nou van?’ Na enige zelfreflectie is het volgens mij van belang om de website waarop de werkdagen vermeld staan, up-to-date te houden. Mevrouw had dan gezien dat ik de volgende dag aanwezig was waardoor ze zich niet genoodzaakt had gevoeld het zelf te regelen. En had ik mij vast niet zo verloren gevoeld te midden van zoveel goede zorg.

Annemiek Meutstege, huisarts, Zwolle

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.