Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Thuiszorg en het gat in de markt

1 reactie

Op een stormachtige najaarsdag komt een 92-jarige zelfstandig wonende weduwe die naast onze praktijk woont in paniek op mijn spreekuur. ‘Dokter, hoe moet dat nu? Ik heb morgen een afspraak voor een gezondheidscheck en ik heb geen vervoer. Mijn dochter (woonachtig op 100 km afstand) heeft griep. Kunt u wat regelen?’

Ik vraag verbaasd welke controle ze bedoelt. De vrouw is al jaren bij onze POH-S onder controle voor haar DM en HVZ. Zeker na haar laatste CVA en het recentelijk overlijden van haar man zien we haar regelmatig. Ik zie in mijn epd dat ze vorige week nog bij de POH is geweest en dat de controles goed waren; ze heeft vooral lang gesproken over haar eenzaamheid.

‘Bedoelt u de cardioloog?’ ‘Nee, van thuiszorgorganisatie X’. Ze laat mij het briefje zien met de afspraak, waarop staat dat ze zich de volgende dag aan de andere kant van de stad moet melden bij verpleegkundige Y van organisatie X, alwaar controles zullen plaatsvinden van haar bloeddruk, gewicht, urine, suiker en cholesterol. Mocht u verhinderd zijn dan gelieve te bellen naar…

Ik neem direct contact op met het genoemde nummer, en krijg een uiterst vriendelijke dame aan de lijn. Ik leg uit dat het hier waarschijnlijk een misverstand betreft omdat deze patiënte al uitgebreid bij ons onder controle is en dat deze preventieve check dus overbodig is. Ze annuleert de afspraak, en op mijn vraag hoe het kan dat deze mevrouw via hun systeem hiervoor is opgeroepen, legt ze uit dat dit via een aanmeldformulier van het ‘gratis blad van deze organisatie voor leden’ gaat. In de advertentie wordt ouderen geadviseerd een gezondheidscheck te doen voor specifieke aandoeningen voor ouderen, waarna ze, zo wordt beloofd, met de uitslag en het advies naar de huisarts kunnen.

‘Dus een wijkverpleegkundige controleert ouderen, die met eigen vervoer naar deze locatie moeten, terwijl ze veelal al bekend zijn bij hun eigen huisarts of POH om de hoek, op suiker, cholesterol en bloeddruk en geeft dan de patiënt een advies mee voor de huisarts?’ ‘Ja, mensen vullen massaal die bon in, dus er is blijkbaar behoefte aan.’

Een gesprek via de directeur van de organisatie leert dat men voor deze vorm van inzet van een wijkverpleegkundige gekozen heeft omdat dit valt onder de module preventieve zorg en er daardoor budget beschikbaar komt voor hun organisatie.

Dezelfde dag moet ik tot twee keer toe mijn spreekuur onderbreken voor een visite bij een gevallen oudere: één keer een enkeldistorsie bij een rollatorafhankelijke alleenwonende dame, en één keer bij een dame met een osteoporotische fractuur. Beiden geen opname-indicatie, maar wel een zorgindicatie. Helaas … de betreffende thuiszorgorganisatie X kan geen zorg bieden omdat ze voor dat jaar al door hun budget heen zijn: ik moet naar elders bellen (na twee uur bellen heeft mijn assistente in de regio een organisatie gevonden).

Zou dit de bedoeling zijn van marktwerking in de zorg? Thuiszorg gaat zich richten op het gat in de markt waar geld mee te verdienen valt: preventieve screening bij ouderen op ziektes die ze allang hebben, terwijl de ouderen die wel zorg nodig hebben omdat ze door het huidige ‘kwaliteitsbeleid’ langer thuis mogen blijven wonen, moeten wachten tot er weer budget is.

Kan de minister mij hier de logica van uitleggen?

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel thuiszorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.H. Bruning

    Bedrijfsarts, Geulle

    Uitstekend stukje!
    Illustreert de kern van wat er mis is met onze gezondheidszorg en met name de politiek die het zo heeft georganiseerd.
    Is het vreemd dat wij ons massaal wenden tot alternatieve wegen, en nieuwe opkomende partijen?
    Tijd voor een rev...olutie lijkt het wel.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.