Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Penny wise, pound foolish

4 reacties

Een patiënte van 86 in mijn huisartspraktijk is in 2014 bij de kno-arts geweest in verband  met haar invaliderende slechthorendheid. Ze heeft meerdere beperkingen, en het gedoe met een gehoorapparaat (kostte een slordige 2000 euro)blijkt meer problemen dan oplossingen te bieden. Het apparaatje gaat na een halfjaar proberen netjes retour audicien. Als we er nog eens goed voor gaan zitten blijkt mevrouw eigenlijk al voldoende geholpen te zijn met een hulpmiddel voor de tv. Een koptelefoon van Sennheiser (230 euro) zou voor deze mevrouw een oplossing zijn, echter met haar karige AOW-tje zit het er niet meer in. Gelukkig is ze aanvullend verzekerd.

Gezien de beperkingen van mevrouw heb ik zelf de zorgverzekeraar gebeld en gevraagd om de vergoeding voor het hoorapparaat om te zetten in een vergoeding voor een koptelefoon. Ik krijg het volgende antwoord: de verklaring van de kno-arts is uit 2014, dus niet meer geldig, en voor een nieuwe verklaring zal  mevrouw terug moeten naar de kno-arts …

Op mijn vraag hoe groot de kans is dat iemand van 86 met ouderdomsslechthorendheid opeens weer goed zou gaan horen krijg ik helaas geen antwoord.

Ik reken even voor: mevrouw is verlamd en kan alleen nog maar met ambulancevervoer naar het ziekenhuis (heen en terug 1200 euro),en een nieuwe dbc van de kno-arts om nog eens opnieuw op te schrijven dat mevrouw nog steeds doof is kost 320 euro. Deze kosten worden zonder meer vergoed!

Als ik een kritische opmerking maak in de richting van de zorgverzekeraar, en zeg dat het om gemeenschapsgeld gaat dat hier toch wel erg ruim over de balk wordt gegooid, wordt dit afgedaan met de opmerking : ‘Hier is wetgeving over, en we willen voorkomen dat geld op onzorgvuldige wijze wordt uitgegeven.’

Waarvan akte!

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Mirella Buurman

    huisarts, Amsterdam

    Eigenlijk spelen hier twee problemen. Het eerste is de onderkenning van een handicap die blijvend is of alleen maar verslechterd. Hiervoor moeten oneindige verklaringen voor zijn of een lijst aandoeningen gemaakt die bij de verzekeraar bekend staan a...ls de lijst waar voor 1 verklaring voldoende is.
    Het tweede probleem is de wil en wens met elkaar te zoeken naar de meest zinnige en zuinige oplossing. De zorgverzekeraar zou zijn personeel opdracht moeten geven om in een dergelijke casus de zinnigste beslissing te nemen of deze casus in te brengen bij iemand die daar wel voor gemandateerd is om een beslissing te nemen want zoals u zegt: Het is gemeenschapsgeld en zorgverzekeraars hebben een opdracht daar zorgvuldig mee om te gaan.

  • J.M. Groen

    Uroloog bd, Bennebroek

    Er zijn audiciens die thuis een audiogram kunnen/willen maken. Dit kan dienen bij de aanvraag voor de koptelefoon voor mevrouw. Dit valt onder de voorziening ringleiding en wordt vergoed. Alleen het eigen risico wordt verrekend. Zonder reclame te mak...en: Schoonenberg hooroplossing.Zij regelen dit met de zorgverzekeraars.(eigen ervaring).

  • Arjan van Andel

    Huisarts, Renkum

    We leven in de tijd van regels, niet van nadenken. Of het nu gaat om verzekeraars, protocollen, chronische zorg, tuchtzaken, etc. Zelfs de politiek. Dat moeten we nu toch wel snappen?

  • Jos Boesten

    Huisarts, Elsloo

    In deze perikel valt zoals zo vaak een fundamentele vergissing / verschrijving op namelijk het woord zorgverzekeraar. Daar wordt eigenlijk zorgverziekeraar bedoeld.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.