Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
06 november 2019 2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Zorgkaart maakt ons loslopend wild: schadeclaims helpen!

6 reacties

Een anonieme inzender, openbaar op internet, schreef over mijn professioneel functioneren: ‘Vreselijke dokter. Laat beslissingen niet aan de patiënt over. Beledigend, en onjuiste zorg geleverd, oftewel geen zorg geleverd. Buiten het boekje gegaan omtrent haar eigen mening, totaal geen respect gehad voor onze mening en beslissing.’

Geen enkele herkenning van mijn kant, noch van mijn collega’s of leidinggevenden, maar wel een beoordeling die is goedgekeurd door de redactie van Zorgkaart.

Mijn hoofd erover brekend om welke casus deze inzending zou kunnen gaan, heb ik Zorgkaart verzocht om de gegevens van de inzender te ontvangen om een en ander te kunnen nagaan voor mijzelf. In mijn vakgebied zijn er niet veel behandelingen die wij kunnen nalaten. Ik heb ook via Zorgkaart de inzender verzocht een klacht in te dienen. Maar de inzender wenste anoniem te blijven en daarmee was de kous af. Ik kon alleen een algemene reactie onder de inzending plaatsen.

Mij afvragend hoe zo’n beoordeling in zijn werk gaat, heb ik mijzelf beoordeeld, onder een fictieve naam, maar met mijn eigen e-mailadres. De inzending werd dezelfde dag nog geplaatst, goedgekeurd door de redactie. Welnu, iedereen kan dus van alles inzenden en nog anoniem blijven ook.

Dagelijks actief betrokken bij kwaliteit van zorg, schoot dit alles mij zeer in het verkeerde keelgat. Deze werkwijze levert naar mijn idee geen bijdrage aan de kwaliteit van zorg. Ik ben dan ook naar de rechter gestapt. Pas na de aankondiging via mijn advocaat van een kort geding, is de negatieve inzending – na bijna drie maanden online te hebben gestaan – verwijderd. Overigens op verzoek van de inzender zelf; Zorgkaart bleef volhouden dat het een rechtmatige inzending betrof.

Mijn advocaat heeft diverse vorderingen opgevoerd, waarvan de belangrijkste is toegekend. Helaas verbiedt de rechter Zorgkaart niet om mijn persoonsgegevens te blijven verwerken, maar de rechtbank stelt wel dat het vermelden van mijn persoonsgegevens een inbreuk is op mijn persoonlijke levenssfeer. Het belangrijkste is dat Zorgkaart aansprakelijk is voor de onrechtmatige inzending en schade moet vergoeden. Dit laatste is wat mij betreft een bom onder de werkwijze van Zorgkaart. De site kan op geen enkele manier aantonen dat inzendingen rechtmatig zijn; en u en ik weten wat ‘goedgekeurd door de redactie’ inhoudt.

Medisch specialisten kunnen met dit vonnis in de hand schade claimen bij onrechtmatige inzendingen. Daar is deze uitspraak heel helder over. Een dergelijke anonieme inzending, zonder hoor en wederhoor, zonder check op waarheid is naar mijn mening onrechtmatig. Gelukkig stemt de rechter daarmee in.

Als wij, het loslopend wild op de website van Zorgkaart, nu massaal claims indienen voor zulke onrechtmatige inzendingen, dan moet Zorgkaart wel een andere werkwijze gaan hanteren.

Een medisch specialist

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 13-11-2019 12:55

    "Een patiënt diende een klacht in tegen mij: Ik zou zijn belang als klant onvoldoende in het oog gehouden hebben. Wat was het verhaal?

    Hij ging uit eigen beweging met rugklachten met wat radiculaire uitstraling naar een gespecialiseerde Rugkliniek waarvoor hij ruim 300 kilometer moest rijden. Aldaar constateerde de neuroloog, blijkbaar al een tijdje niet meer in het hier en nu verkerend, dat hij een ernstige diabetische polyneuropathie had en dat hij hiervoor onverwijld gezien moest worden door een neuroloog. Met deze diabetische polyneuropathie was hij nog maar zo'n 20 jaar bekend, en hij had beiderzijds klapvoeten waarvoor hem jaren geleden al orthopedisch schoeisel was voorgeschreven.

    En dus legde ik hem duidelijk uit dat ik niets voor hem kon betekenen en dat hij voor zijn rugklachten en zijn radiculaire klachten al behandeld werd in het volgens hem "fantastische Rugcentrum". Onder andere kreeg hij daar een kopje koffie en een koekje. Bij ons kreeg ie alleen koffie. Dat is natuurlijk geen service.

    Ondanks dat mijns inziens het gesprek best in redelijke sfeer verliep kwam er toch een klachtenbrief. Meneer was woedend, want ik had volgens hem geen interesse in zijn klachten en ik had hem niet als klant behandeld. Hij had de overige twee prikken die hem in de Rugkliniek nog beloofd waren ook in onze kliniek kunnen krijgen, zo redeneerde hij, en dat had hem twee keer een rit van 300 kilometer bespaard. Hij wilde een excuus en een reactie op zijn schriftelijke klacht. En als ik dat niet deed, zou hij heel Nederland laten weten via Zorgdomein wat voor een waardeloze dokter ik wel niet was.

    Ik wacht nog steeds met smart op een beoordeling van hem op Zorgdomein. Maar blijkbaar gaat het schrijven hem niet heel veel beter af dan het lopen. Ik lig er niet wakker van, werkelijk geen seconde. We kunnen nog zo ons best doen, op wat iemand van ons vindt als dokter we maar zeer beperkt invloed.

    Gewoon doorgaan met ademhalen, zou ik zeggen...."

  • Thomas Müller, Uroloog, Drachten 13-11-2019 11:21

    "Eigenlijk is beoordelen prima. Het zou dan wederzijds moeten zijn, net als bij eBay of airBnB. Dat heeft ook zo zijn nadelen wat betreft regression to the mean, maar anoniem uitkafferen verkopen als beoordeling slaat nog minder ergens op. Dus ook patienten zouden op gedrag, voorbereiding van het consult zoals medicatielijst en eigen voorgeschiedenis paraat hebben als ook op lichaamsverzorging, tijdsbewaking en therapietrouw becijferd mogen, als de equivalenten bij de arts ook beoordeeld worden. Dan gaat dat gesprek ook veel symmetrischer: dokter, u wordt als hork gezien door veel patienten !
    Dat klopt, maar u zou ook vaker uw onderbroek mogen vervangen vonden veel van uw artsen.
    Poezie, non ? "

  • anoniem, huisarts 13-11-2019 10:27

    "redactie@zorgkaartnederland.nl
    Een huisarts kan geen beroep doen op een juridische afdeling van het ziekenhuis.
    Maar we kunnen wel allemaal een e-mail sturen aan deze instantie (betaald van zorgpremiegeld?). Het is namelijk smaad en laster. En er vindt geen hoor en wederhoor plaats. Misschien kan de KNMG hierin ook wat betekenen. Want dit levert zoveel onnodige stress op. ZorgkaartNederland checkt de identiteit van klagers niet. En ook niet of het mijn patiënten zijn."

  • Anoniem, Huisarts 12-11-2019 23:42

    "Dank u voor uw bericht. Ook ik heb me zojuist beklaagd bij deze vreselijke website en hen gevraagd om ALLE 'beoordelingen' die bij mijn naam staan te verwijderen. Dit aangezien ik zowel aan de goede, maar zeker niet aan de bizarre, kwetsende en slechte 'beoordeling' op internet geen enkele behoefte heb. Ik waardeer het veel meer dat mijn, over het algemeen erg dankbare en oprechte patiënten, gelukkig hun waardering en indien nodig ook hun boosheid wel laten blijken in onze praktijk ipv op internet waar je niet meer elkaar in gesprek kunt gaan. Een voorbeeld van een beoordeling uit 2016: "Zeer slecht, wil graag een grote mond opentrekken tegen patienten, vooral uitschelden." Nou, ik kan u vertellen, in dat geval had ik toch echt een ander vak moeten kiezen en schelden tegen een patiënt?! Ongehoord..."

  • X, huisarts 08-11-2019 16:44

    "Goed idee! Ik ben huisarts en heb net eens gekeken op Zorgkaartnederland. Wat een rare site, zeg!!! Twee jaar geleden een 2,7 met een verhaal wat ik helemaal niet herken.
    Volgens mij kunnen we Zorgkaart Nederland bestoken met klachten, 2e item in deze link:
    https://www.zorgkaartnederland.nl/content/contact
    Als nu elke arts gaat mailen helpt dat misschien ook ZorgkaartNederland de wereld uit."

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.