Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Wiens roer moet eigenlijk om?

8 reacties

Op een vrije dag ga ik mee als hulpouder met de klas van mijn dochter naar een voorstelling in onze stad. Aangekomen bij het theater blijkt een 7-jarige klasgenoot een klein zilveren versiersel in zijn gehoorgang te hebben gestopt. De leerkracht is van plan hem ter plekke op te laten halen door een van zijn ouders. Hoewel ik als internist vooral verstand heb van > 18 jaar, zie ik dat het met het juiste tangetje eenvoudig te verwijderen moet zijn. Na telefonisch toestemming van zijn vader te hebben gekregen vraag ik om een pincet bij het theater. Dat blijkt net niet het juiste instrument te zijn.

Evenwel blijkt er om de hoek een huisartspraktijk te liggen. De wachtkamer is leeg als de jongen en ik binnenstappen. De praktijkassistente hoort mijn verhaal aan. Ik leg vooral mijn verzoek voor om samen even met het juiste pincetje te mogen kijken of het gaat lukken het versiersel te verwijderen. Ze zegt dat we mogen wachten in de wachtkamer en overlegt, buiten mijn gezichts- en gehoorveld, met de huisarts. De huisarts laat de praktijkassistente aan mij meedelen dat we hiermee naar de eigen huisarts van de jongen moeten, of ons in moeten schrijven in de praktijk als passant. Mijn antwoord dat het naar verwachting in tien seconden is gepiept en een hoop stress bij het jongetje wegneemt blijft hangen in het luchtledige. Ik laat de discussie voor wat het is en op straat troost ik het kind. We besluiten samen eerst de voorstelling met de klas te gaan bekijken. Tijdens die voorstelling regel ik dat zijn vader vast een afspraak maakt bij hun eigen huisarts voor als we straks weer terug op school zijn. Daar wordt die middag inderdaad in enkele seconden het voorwerp verwijderd met het juiste instrument. Huisartsen in mijn stad manifesteren zich met ‘Het Roer Moet Om’. Maar na vandaag vraag ik me ook af: wiens roer eigenlijk?

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Christel Rombouts

    Huisarts, Zevenaar

    Ik schrik hier van zowel de reacties als de casus.. Kom op zeg! Hoe gaat het roer om? Niet door ons te verschuilen achter het roer. Maar te blijven staan voor normen, waarden en fatsoen. En als ze dan komen met onzin: dan uitpakken... Zolang wij defe...nsief blijven gaat het roer nooit om... Dus gewoon blijven doen wat goed voor de patient is!

  • Daan van der Stap

    Huisarts, Middenbeemster

    Herkenbaar relaas in het commentaar van collega "FJ, KNO arts, Hilversum". Met als aanvulling hierop het volgende artikel uit De Telegraaf van vandaag: https://www.telegraaf.nl/nieuws/3349708/arts-gebukt-onder-tuchtmaatregel?fbclid=IwAR1wSoYMguZ8Yxs...B0gmAzRpZPeNlz3miybyXyAc2pz8ZpI2txkUr4Q_VvPE (zie ook: https://nivel.nl/nl/nieuws/tuchtzaak-heeft-vaak-negatieve-invloed-op-gezondheid-en-functioneren-van-arts).
    Uiteraard kan ik ook heel stoer zeggen dat ik in deze casus wel even een pincetje had uitgeleend, maar ik vind de bevindingen van het Nivel onderzoek toch ook vrij herkenbaar...

  • Frenken

    Huisarts, Goirle

    Helaas, We leven in een tijd waarin we alles moeten verantwoorden en noteren vanwege redenen genoemd door collega KNO arts. Dit perikel toont dit feilloos aan. Ik kan voor mezelf ook geen verwijsbriefje schrijven als ik naar de 2e lijn moet.
    Overi...gens had hier achteraf eea heel goed administratief geregeld kunnen worden naar mijn idee, terwijl de huisarts dat ‘ dingetje’ had kunnen verwijderen.

  • FJ

    KNO arts, Hilversum

    Ja, past helemaal bij het roer moet om. Ik begrijp de huisarts wel. In zijn ziel wil hij misschien wel, maar hij mag niet (meer).

    Door alle regels, driedubbelle controles, en volledig wantrouwen tov artsen door controlerende instanties ben je tege...nwoordig wel op je hoede. Je bent een fraudeur tot je het tegendeel hebt aangetoond.

    Vroeger zou ik ook gedacht hebben pak het er uit en klaar.

    Nu denk ik: als je het gratis doet zonder inschrijving kan je geen dossier aanmaken,en je hebt geen toestemming van ouders voor behandeling van een minderjarige. Al 2 regels overtreden, genoeg voor een berisping.

    Als je wel wil inschrijven heb je een legitimatie en zorgpas nodig. En ik als specialist ook een verwijzing van de huisarts. Want oh wee als er bij de controle iets ontbreekt. Je krijgt niet alleen betreffende patiënt niet uitbetaald, maar er wordt procentueel uitgerekend hoeveel je hebt " gefraudeerd " en dat percentage van je hele jaar omzet wordt terug gevorderd door betreffende verzekeraar. Dure grap dus om zo even iets te verwijderen uit goedheid.

    Nee het spijt me patiënten, maar in dit systeem kan ik niet meer voor jullie doen dan de verzekeraar, tuchtcollege, NZA, IGJ en privacy reglement toestaat. En dat is niet veel meer, want er wordt vanuit gegaan dat ik ter kwader trouw handel.

  • Enes

    algemeen betweter, Rotterdam

    Zo is de zorg helemaal dichtgetimmerd in Nederland. Zielig voor het patientje. Er is hier wel een beetje bias naar de 1e lijn toe misschien door de gedachte dat zij er voor triviale problemen zijn.Zou je beter af zijn als je op een SEH alleen even ee...n glucose komt prikken bij een flauwvallende scholier? Het is voor menig collega fijn je achter de regels te verstoppen. We hebben toch afgesproken dat binnen kantoortijden eerst eigen danwel waarnemend huisarts wordt geraadpleegd? Het liefst natuurlijk met doktersassitente als triagist en doorgeefluik. Voor niet spoedeisende gevallen wil je toch zeker altijd betaald worden als zorgverlener? Patient moet ten alle tijde geregistreerd worden. Wat als het gecompliceerder blijkt? Het spreekuur zit al 15% over kwaliteitsmaximum. etc....Het doel is niet mensen helpen maar juiste vinkjes zetten. De workflow wordt door non-medische aspecten gedicteerd.

  • Katinka Dirken

    huisarts, Amsterdam

    Inderdaad. Het roer moet om. Excuses namens mijn collega!

  • Marjan Kruijer

    waarnemend huisarts, Amsterdam

    Beste collega

    Hier schrik ik idd van. Dat de huisarts niet even zelf poolshoogte is gaan nemen en/of met u persoonlijk overlegd heeft? Gemiste kans en niet collegiaal. Patiënt(je) centraal?!? Helaas niet in deze casus... jammer. Dank voor het dele...n van uw vervelende ervaring en hopelijk zal dit een van ons niet nogmaals overkomen...

  • J.H. Gadellaa

    Huisarts, Nagele

    Collega,
    U heeft volkomen gelijk.
    En nu houden alle huisartsen hun mond.
    Als deze casus aan het, door mij vaak bekritiseerde, tuchtcollege wordt voorgelegd om het aan de tuchtnormen te toetsen....houdt ik mijn mond als er een waarschuwing uit rolt....
    Een waarschuwing aan ons allemaal.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.