Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Werk samen, in het belang van de patiëntveiligheid

1 reactie

Recentelijk werd een patiënt uit mijn verpleeghuis in het nabijgelegen ziekenhuis opgenomen. Vooraf met de dienstdoende overlegd, verwijsbrief gemaakt, medicatie-uitdraai mee, ambulance gebeld. Even later werd ik gebeld, eerst door de arts-assistent van de SEH en daarna door de ondersteunend geriatrieverpleegkundige.

Geen probleem; dit overleg kwam de zorg voor de patiënt ten goede. Het derde telefoontje kwam van de ziekenhuisapotheek, of ik even een medicatieoverzicht naar ze wilde sturen.

Hoogst verbaasd antwoordde ik dat dit al met de patiënt mee was gegaan. Ik kreeg te horen dat de apotheek losstond van het ziekenhuis, en ik het dus echt even moest nasturen. Zoveel werk was dat toch niet? Of hechtte ik soms geen belang aan medicatieveiligheid?

Later die week kreeg ik hetzelfde verzoek voor een andere patiënt. Beide keren heb ik geweigerd en de medewerker geadviseerd om aandacht te besteden aan de interne samenwerking binnen het ziekenhuis. In het belang van de patiëntveiligheid.

lees ook
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • JH Leenders

    zorgveldwachter, Leeuwarden

    Ben benieuwd of de schrijver vh stuk later nog de zaak heeft geëvalueerd bij de apotheek; zo ja: wat was het resultaat? zo nee: dan blijft het weer ( zoals zo vaak ) bij een machteloos stukje schrijven ( louterend voor het ego, weinig bijdragend aan ...oplossingen).

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.