Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Wat je van ver haalt…?

2 reacties

Mevrouw A, B en C kennen elkaar niet maar delen iets gemeenschappelijks: zij zijn allen de 90 gepasseerd en toenemend zorgbehoevend. Dat is op zich niets opvallends in onze Voorburgse huisartsenpraktijk met toenemend verouderende populatie.

Totdat mevrouw A een retentieblaas ontwikkelt met een fors delier en mevrouw B en C bedlegerig worden, waardoor een zelfstandige toiletgang niet meer mogelijk is. Nu blijken zij naast de noodzakelijke plaatsing van een blaaskatheter op zeer korte termijn, nog een overeenkomst te hebben: zij zijn alle drie verzekerd bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Nog steeds niet opmerkelijk? Toch wel.

Het blijkt namelijk dat deze verzekeringsmaatschappij vanuit één ‘centraal’ punt, namelijk in Maastricht, haar medische hulpmiddelen verspreidt over het land. Dit betekent dat de blaaskatheter voor bovengenoemde patiënten zo’n 225 kilometer moet afleggen alvorens de blaas van mevrouw A tot onder haar navel daalt, mevrouw B het niet meer noodgedwongen in haar ‘inco’ moet doen en mevrouw C zonder onrust kan sterven. En dit terwijl in ons pand een apotheek gevestigd is waar de inbrengsets van blaaskatheters op de plank liggen. Maar vanwege de afgesloten zorgcontracten met één firma wordt de blaaskatheter die 10 meter verder ligt niet standaard vergoed.

 

In telefonisch contact doet de verzekering het voorkomen alsof het een gemakkelijke procedure is om de katheter door onze apotheek te laten leveren, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval. Het kan namelijk alleen maar als onze apotheek telefonisch toestemming krijgt van de verzekering om te leveren en vervolgens heel veel administratieve procedures volgt. Echter, de apotheek moet vervolgens afwachten of ze een katheter teruggeleverd krijgt, en daarom doet ze dit begrijpelijkerwijs niet meer. Een andere optie om snel over een katheter te beschikken is dat de patiënt hier 60 euro voor betaalt en vervolgens verdwaalt in regelingen waardoor hij kan fluiten naar een vergoeding. Dat laatste heeft noodgedwongen wél plaatsgevonden om te voorkomen dat de blaas van mevrouw A op tepelhoogte eindigde. Alle lof voor de ‘Firma hulpmiddelen’ die met ongekende snelheid de blaaskatheters vervoerde, zodat diezelfde avond de andere twee dames de rust kregen die zij verlangden. De reis van 225 kilometer voelt echter inefficiënt, milieubelastend en heeft het lijden van onze patiënten verlengd.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ferry Böhm

    huisarts, Noordwijkerhout

    Herkenbaar verhaal.
    Wij wachten al 3 weken op een catheter en bijbehorende zaken om een reguliere catheterwissel te kunnen doen. Het heeft de assistente al 3 telefoontjes, 2 e-mails en een fax (ja, die bestaat nog) gekost.

  • Meutstege

    Huisarts, Zwolle

    Ze vroegen me van de week of de minister van volksgezondheid een achtergrond in zorg moest hebben. Ik denk dat het effectiever is om de zorgverzekering een achtergrond in zorg te geven...
    Pijnlijk herkenbaar voor mij als arts maar ik denk dat de man...agers handenwrijven over hoe knap dit totaal niet bestaande probleem ineens is opgelost...

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.